Vanochtend om 08.31 is de eerste Eurostar met genodigden vertrokken uit Londen St Pancras international naar Amsterdam. Vanaf 4 april is dit dagelijks mogelijk vanuit Londen, vanuit Amsterdam is dit rechtstreeks nog niet mogelijk. Vandaag start de ticketverkoop voor de ritten vanaf 4 april van Londen naar Rotterdam en Parijs.
Rogier van Boxtel (CEO Nederlandse Spoorwegen) verwelkomt op Amsterdam Centraal Nicolas Petrovic (CEO Eurostar).
Snelle verbinding
Na uitgebreide testen en voorbereidingen, alsmede de bouw van de Eurostar terminals op Amsterdam en Rotterdam, start Eurostar op 4 april de dienst vanuit Londen tussen deze steden met twee treinen per dag. Deze twee treinen zullen om 08:31 en 17:31 vanuit Londen St Pancras International vertrekken naar Brussel-Zuid, Rotterdam en Amsterdam. De reistijd naar Rotterdam bedraagt 3 uur en 1 minuut, de reistijd naar Amsterdam is veertig minuten langer: 3 uur 41. Met ook concurrerende tarieven startend vanaf 40 euro per enkele reis is het een aantrekkelijk en milieuvriendelijk alternatief voor het vliegtuig. De trein rijdt ook nog eens van stadcentrum naar stadscentrum, heeft wifi aan boord en een restauratie. De uitstoot van CO2 is ruim 80 procent minder per reiziger dan een vlucht.
Beperkt van start
Wat jammer aan dit initiatief is dat de regeringen van zowel Nederland als Groot-Brittannië zeer langzaam te werk gaan voor dit milieuvriendelijk alternatief. In de beginperiode kan er slechts alleen uit Londen rechtstreeks naar Rotterdam en Amsterdam gereisd worden. Andersom is dit nog niet mogelijk vanwege het ontbreken van een overeenkomst tussen de Nederlandse regering en die van Groot-Brittannië. Deze overeenkomst wordt pas tegen het eind van 2019 verwacht, dat moet eigenlijk veel sneller kunnen… Pas dan zullen de reizigers rechtstreeks kunnen reizen met de Eurostar vanuit Amsterdam naar Londen. Nu rijdt Eurostar twee treinen per dag vanuit Amsterdam (vertrek om 07:48 en 16:48) en Rotterdam (vertrek 08:25 en 17:25) naar Brussel-Zuid waar de trein verlaten moet worden voor de identiteitscontroles. Naast deze twee verbindingen verzekerd Eurostar dat er dagelijks acht Thalys’en van Amsterdam naar Brussel een goede aansluiting geven op de Eurostar naar Londen.
Rogier van Boxtel feliciteert de machinist met de eerste doorgaande rit vanuit Londen met reizigers.
Nieuwe Terminal
De nieuwe terminal op spoor 15B in Amsterdam nadert zijn voltooiing. Het gebouw is zo goed als klaar, de buitengevel moet nog geplaatst worden en ook alle douane voorzieningen in het gebouw. De wachtruimtes zijn al gereed. In Rotterdam wordt ook druk gebouwd aan de nieuwe terminal voor Eurostar.
Toekomstige wachtruimte van Eurostar in Amsterdam. Genoeg stopcontacten en mogelijkheden om te werken. Straks is dit “Engels” gebied.
Straks staat hier alle douane apparatuur en ben je door de Engelse Douna heen.