Tijdschrift voor spoorwegen en modelspoor

MRCE en Siemens gaan werkplaats bouwen in Rotterdam

Leasemaatschappij Mitsui Rail Capital Europe (MRCE) heeft samen met Siemens een joint venture opgericht voor het onderhoud van locomotieven. De nieuwe “Locomotive Workshop Rotterdam” (LWR) zal op de Maasvlakte gebouwd gaan worden.

Voor het onderhoud gaat MRCE samenwerken met Siemens doormiddel van een nieuwe werkplaats. Beide partijen zullen voor 50% eigenaar zijn van de nieuwe werkplaats. De oprichtingsprocedure zal, in afwachting van goedkeuring van de mededingingsautoriteit, naar verwachting in de eerste helft van 2018 voltooid zijn.

De Nederlandse onderneming krijgt haar hoofdkantoor in Rotterdam en zal actief zijn onder de naam Locomotive Workshop Rotterdam (LWR). Beide partners investeren gezamenlijk in de joint venture, voornamelijk voor de bouw van de nieuwe werkplaats voor locomotieven. De eerste spa zal naar verwachting nog dit kalenderjaar de grond in gaan. De opening van de nieuwe werkplaats op de Maasvlakte in Rotterdam is gepland in de zomer van 2019.

MRCE 189 098

De nieuwe werkplaats zal gebouwd worden op de Maasvlakte in de Rotterdamse haven. Een handige locatie, want dit is voor veel verbindingen het begin en eindpunt. De haven is een ideale locatie voor onderhoud aan locomotieven die vanuit heel Europa arriveren. Het maakt langdurige verplaatsingen voor onderhoud overbodig, wat tijd en geld bespaart. Vervoer en onderhoudsbeurten kunnen dus worden gecombineerd en op elkaar worden afgestemd. In de werkplaats vinden naast keuringen ook preventief en correctief onderhoud plaats, waaronder eenvoudige reparaties en upgrades.

Naar verwachting zullen in de nieuwe werkplaats straks de meeste locomotieven van de serie 189 van MRCE onderhouden worden. Op dit moment zijn dit 60 locomotieven die geschikt zijn voor diensten naar Nederland. Daar komen binnenkort 10 Vectrons met het D/A/CH/I/NL-pakket voor MRCE bij.

Meer uiteraard in #RM354!

Share this post
  , , , , , ,