Op 30 april 2018 heeft GVB bekend gemaakt dat na een aanbesteding het Spaanse CAF (Construcciones y Auxiliair de Ferrocarriles) de “preferred bidder” is voor de levering van een serie nieuwe metro’s voor Amsterdam. Het gaat om 30 metro’s, met een optie op 30 stuks extra.
Het nieuwe M7 materieel zoals GVB de nieuwe metro’s gaat noemen gaan straks het oudere metromaterieel S2 en S3/M4 vervangen, dit type is in 2024 en 2027 aan vervangingen toe. Daarnaast moeten de nieuwe metro’s de groei op het metronet gaan opvangen, hiervoor is ook de optie voor 30 extra metro’s. CAF heeft eerder al aan het GVB de metroseries S3 en M4 geleverd voor het Amsterdamse Metronet, daarnaast gaat CAF vanaf 2019 ook 63 trams leveren van het type URBOS100 aan Amsterdam. De nieuwe metro’s zullen vanaf 2021 gaan instromen en GVB verwacht hiermee een uitstekende comfortabele metro te kunnen aanbieden. Een die aansluit bij de laatste normen en inzichten op het gebied van veiligheid, toegankelijkheid en duurzaamheid.
Huidig materieel
Metrotype S1/S2, hiervan zijn 25 stellen nog in dienst op lijn 51 van Centraal Station – Station Zuid – Amstelveen. Door de komst van de nieuwe 15G tram van CAF en de verbouwing / doortrekking van de Amstelveenlijn zullen de stellen alleen nog maar op het metronet van Amsterdam te zien zijn op de lijnen 50, 53 en 54. De stellen zijn tussen 1990 en 1994 gebouwd door La Brugeoise et Nivelles (BN in Brugge, nu Bombardier) en Holec.
Van de S3 zijn door CAF 4 stellen geleverd, deze zijn vrijwel gelijk aan de M4 maar kunnen ook dienstdoen op de Amstelveenlijn. De metro’s zijn door CAF geleverd tussen 1996 en 1997 en zijn recentelijk gereviseerd en hebben de rode R-NET kleurstelling gekregen. Het type M4 wat dienst doet op de lijnen 50, 53 en 54 heeft CAF 33 stellen geleverd aan GVB.
De nieuwste aanwinst van GVB; de M5/M6 van Alstom. Van het type Metropolis zijn 28 zesdelige metro stellen geleverd aan GVB. De metro’s zullen straks ook dienst gaan doen op de nieuwe lijn 52, ook bekend als de Noord-Zuidlijn.