Tijdschrift voor spoorwegen en modelspoor

NS wil twaalf Vectrons leasen

NS heeft op 2 mei 2018 aangekondigd, na een marktonderzoek twaalf locomotieven te willen huren van het type Vectron. De loc wordt gebouwd door Siemens in München en wordt in Nederland steeds populairder bij verschillende vervoerders. Van dit type loc zijn al meer dan 400 locomotieven verkocht.

Vanaf 2020 moeten de twaalf Vectrons ingezet gaan worden tussen Amsterdam en Berlijn. De locs gaan de 1700 serie die nu voor de trein tot Bad Bentheim dienst doet en de serie 101 dat vanaf Bad Bentheim dienst doet vervangen. Een locwissel in Bad Bentheim is hierdoor ook niet meer nodig. Of dit daadwerkelijk ook gaat gebeuren is nog de vraag, de NS moet hiervoor nog in gesprek met DB.

Vectron
De NS gaat de twaalf Vectrons niet kopen, maar is na een marktonderzoek uitgekomen op de lease van twaalf machines. De Vectron van Siemens is in een groot deel van Europa toegelaten voor 200 km/h, ook in Nederland. Het aanbod van leasemaatschappijen die de locs aanbieden is groot. Zo levert MRCE, ELL en Hupac al machines met Nederland pakket, maar ook leasebedrijven Railpool en Alpha Trains verhuren het type loc al enkele jaren.

De IC Berlijn in zijn huidige vorm. Een loc van de serie 1700 in Nederland voor 9 IC rijtuigen van DB, vanaf 2020 moet dit beeld verleden tijd zijn.

Nieuwe rijtuigen
Naast de komst van twaalf nieuwe locs is DB vorig jaar al gestart met een aanbesteding van nieuwe rijtuigen. De rijtuigen moeten geschikt worden voor diensten naar Duitsland vanuit Nederland en Oostenrijk. De huidige rijtuigen zijn in 1979 gebouwd en zijn vanaf 2012 tot 2014 opnieuw gereviseerd. De nieuwe rijtuigen moeten pas in 2023 in dienst gaan komen, de oude rijtuigen zijn dan inmiddels 44 jaar in dienst.

Minder stops
Wat ook aangegeven is dat de trein minder vaak moet stopen. Stops zoals Hilversum, Apeldoorn en Almelo zijn in Nederland geen grote overstapstations. Door deze over te slaan ontstaat ook een tijdwinst, hetzelfde geld door de trein prioriteit te geven in de dienstregeling. De stops zullen pas worden opgeheven als ook in Duitsland stops opgeheven worden. Stations als Bünde, Bad Oeynhausen en Stendal zijn ook kleine plaatsen met nog minder inwoners als Hilversum, Apeldoorn en Almelo. Pas dan heeft het zin om ook in Nederland stops over te slaan waardoor veel tijdwinst behaald kan worden. De treinreis vanuit Amsterdam naar Berlijn duurt nu nog 6 uur en 22 minuten. Ook deze verbinding moet sneller worden en een serieuze concurrent worden voor het vliegtuig, iets wat met de trein naar Brussel, Parijs en Londen wel gelukt is.

Buitenland
In het buitenland rijden al vele diensten met de Vectron van Siemens. Zo rijden de EuroCity’s tussen Dresden en Praag nu met dit type loc en ook RegioJet zet de loc grensoverschrijdend in tussen Tsjechië en Slowakije en tussen Tsjechië en Oostenrijk. Ook worden al enkele jaren verschillende vakantietreinen gereden met Vectrons in Europa.