Tijdschrift voor spoorwegen en modelspoor

NS verkoopt haar TRAXX-locs

NS verkoopt al haar TRAXX-locs aan Akiem (en huurt ze vervolgens terug)

Vandaag is bekend geworden dat de Nederlandse Spoorwegen en lease maatschappij Akiem op 24 mei een een zogenaamde sell and lease back-overeenkomst hebben getekend voor de 45 TRAXX-locs die nu nog eigendom zijn van de NS. In juni zullen alle locs tegelijk verkocht worden aan Akiem. Deze zal ze dan alle 45 weer aan de NS verhuren voor ‘een langere periode’.

Het is een logische stap als je bedenkt dat in de komende jaren de locs langzaam werkloos zullen raken bij de NS. Wanneer het nieuwe ICNG-materieel zal instromen zal dit ook de intercity-treinen met TRAXX-locs en ICRmh vervangen, zowel in de binnenlandse dienst als in de diensten naar Brussel.

Door de locs nu te verkopen heeft de NS een groot deel van haar investering terug en hoeft het zich niet meer druk te maken over de toekomstige inzet van de locs. Voor Akiem is het een goede investering omdat het bedrijf zo haar vloot flink kan uitbreiden en in de toekomst de locs, die zowel voor de internationale reizigers- als de goederendienst te gebruiken zijn, aan andere vervoerders kan gaan verhuren.

Vooralsnog is het niet gepland om het uiterlijk van de locs aan te passen. Het eventueel aanbrengen van Akiem-logo’s staat op dit moment niet op de planning.

Bombardier leverde van 2014 tot 2016 45 meersysteemlocs aan NS van het type TRAXX MS2e (serie 186) met het landenpakket Duitsland, Oostenrijk, België en Nederland. De locs zijn genummerd als 186 001-045.