De Spaanse fabrikant CAF is door NS aangewezen, middels een Europese aanbesteding als zogeheten voorkeursaanbieder (preferred bidder) voor de levering van 60 nieuwe treinen. Het wordt voor CAF de eerste keer dat het een gecombineerde enkeldeks- en dubbeldekstrein zal bouwen.
Vier gerenommeerde treinfabrikanten deden een geldige aanbieding tijdens de laatste ronde van de aanbesteding (de zogeheten Best and Final Offer). Op basis van de geldende prijs- en kwaliteitscriteria, waarin onder andere de investeringskosten, betrouwbaarheid, onderhoud, energie-efficiency, design van de trein voor reizigers/personeel en support na aflevering, scoorde CAF van de vier parijen het beste. De komende weken gaat een periode in waarbij de andere partijen, niet-zijnde de preferred bidder, in beroep kunnen gaan tegen de voorgenomen gunning. Zolang deze termijn loopt, kan NS nog geen inhoudelijke mededelingen doen over de gunning. Wanneer deze periode is afgesloten kan NS verder in onderhandeling met CAF om het uiteindelijke details van het contract rond te maken. Nadat dit contract aan het eind van dit jaar is getekend, start de designfase met de fabrikant om het ontwerp definitief te kunnen maken. Hierna volgt net zoals bij de SNG en ICNG een uitgebreide fase van bouw, testen en het toelaten van de treinstellen. De Dubbeldekker Nieuwe Generatie moet op termijn een deel van de huidige DDZ-vloot gaan vervangen en in 2028 in dienst komen.
Zo zou het interieur van de DDNG eruit kunnen zien. NS is de afgelopen jaren druk aan het experimenteren geweest met het nieuwe interieur voor de DDNG. In het interieuronderzoek test NS bijvoorbeeld de mogelijkheid voor een twee maal twee-opstelling in de eerste klas in plaats van de twee plus één-opstelling. Ook hangtafels en bureaus in de trein behoren tot de opties. Het onderzoek met reizigers en designers moet uitmaken wat uiteindelijk in de nieuwe dubbeldekkers wordt geplaatst, niks staat nog vast.
Hoge capaciteit en toegankelijkheid
Op 9 april 2020 kondigde NS de aanbesteding van de nieuwe generatie toegankelijke dubbeldekkers aan. NS richt zich op een trein die bestaat uit een combinatie van enkel- en dubbeldeksrijtuigen die geschikt is voor snelheden tot 160 km/h. De basisorder betreft zo’n 30.000 zitplaatsen met diverse opties voor aanvullende bestellingen. Zoals soortgelijke treinen voor grensoverschrijdend verkeer. In totaal gaat het in de basisorder om 30 vierdelige dubbeldekkers en 30 zesdelige dubbeldekkers.
Naast de maximumsnelheid van 160 km/h moet het basistreinstel geschikt zijn voor 1500 volt DC en voorzien zijn van ATB en ETCS. Als optie werd in de tender 3000 volt DC aangegeven. Het belangrijkste is de gelijkvloerse instap op de standaardhoogte van 760 mm. De tender meldt de verplichting voor de enkeldeksrijtuigen; voor de dubbeldeksrijtuigen is dit niet het geval al zijn er wel fabrikanten die hieraan kunnen voldoen. Het laatstgenoemde punt is het comfort en design dat moet voldoen aan de NS-designrichtlijnen. De trein zal voorzien worden van diverse zones en het interieur dient voldoende comfortabel te zijn voor de reizigers.
Op 26 september 2018 werd de CAF vestiging Beasin bezocht om de bouw van de Sprinter Nieuwe Generatie te bekijken. In diverse uitgaves van Rail Magazine valt hierover te lezen. Als afsluiter van de rondleiding werd de testhal bezocht, waar voornamelijk statische testen plaatsvinden. Hier konden twee SNG-treinstellen naast de voor het Noorse Flytoget bestemde Oaris-treinstellen voor de dienst Oslo – Luchthaven worden gefotografeerd, een beeld wat niet snel nogmaals te maken zal zijn!
CAF
Het is nog even wachten totdat de periode van in beroep gaan is afgesloten, voordat alle details omtrent de koop naar buiten komen. CAF heeft bijvoorbeeld nog geen bekend concept waarin enkeldeks- met dubbeldeksrijtuigen worden gecombineerd. Wel had de fabrikant ook meegeboden op een tender van het Spaanse RENFE, waarin dit ook een vereiste was, deze was gewonnen door Stadler. CAF levert in Nederland momenteel de laatste van de 206 SNG-treinstellen uit aan NS en 30 M7-metro’s aan GVB.
Zodra meer details bekend zijn lees je dit uiteraard in Rail Magazine en zie je het in Rail Magazine Inside!
Van tekentafel tot introductie. Lees alles over de nieuwe Intercity van de Nederlandse Spoorwegen dat Alstom produceert op basis van het Coradia Stream platform. Alles over ICNG is in dit nummer te lezen, maar ook alle randzaken zoals de geschiedenis van Alstom in Nederland en het Coradia platform.