NS bestelt 60 nieuwe dubbeldekkers bij de Spaanse treinfabrikant CAF, het contract hiervoor is gisteren ondertekend. Het betreft een zogenaamde High Capacity variant, ofwel een trein die bestaat uit enkeldeks- en dubbeldeksrijtuigen.
Op 9 april 2020 kondigde NS de aanbesteding van de nieuwe generatie toegankelijke dubbeldekkers aan. De Spaanse fabrikant CAF werd in augustus 2022 door NS aangewezen, middels een Europese aanbesteding als zogeheten voorkeursaanbieder (preferred bidder) voor de levering van 60 nieuwe treinen. Het wordt voor CAF de eerste keer dat het een gecombineerde enkeldeks- en dubbeldekstrein zal bouwen. Andere fabrikanten zoals Siemens en Alstom leveren een dergelijk concept al enkele jaren. Voordeel van deze nieuwe trein is dat het veel zitplaatsen bied en een verbeterde toegankelijkheid voor mensen in een rolstoel door de gelijkvloerse instap en uitschuiftrede. De Dubbeldekker Nieuwe Generatie (DDNG) zoals de trein bij NS gaat heten moet op termijn een deel van de huidige DDZ-vloot gaan vervangen en in 2028 in dienst komen. Het gaat om 30 treinstellen bestaande uit vier rijtuigen (twee enkeldeks en twee dubbeldeks) en 30 treinstellen met zes rijtuigen (twee enkeldeks en vier dubbeldeks). Het aantal zitplaatsen betreft in totaal 30.000. Naar verwachting gaan de eerste treinen in 2028 rijden.
Hoge capaciteit en toegankelijkheid
Naast de maximumsnelheid van 160 km/h moet het basistreinstel geschikt zijn voor 1500 volt DC en voorzien zijn van ATB en ETCS. Als optie werd in de tender 3000 volt DC aangegeven. De keuze voor wederom een treinstel dat alleen onder 1500 volt DC kan rijden is opvallend, op deze manier kan het bovenleidingsysteem nooit geüpdatet worden naar bijvoorbeeld 25 kV. Delen van het Nederlandse net zijn hiervoor al geschikt, en met de aankomende vervanging van de betonnen portalen op de noord/oost-routes en in het zuiden, was dit een mooie reden om in fases te upgraden. Hetzelfde geld voor de nieuw aan te leggen Lelylijn die opgenomen gaat worden in het TEN-T netwerk. Het belangrijkste is de gelijkvloerse instap op de standaardhoogte van 760 mm. De gelijkvloerse instap van de enkeldeksrijtuigen maakt de trein beter toegankelijk, de dubbeldeksrijtuigen in het midden zorgen voor extra zitplaatsen in verhouding met een enkeldekstreinstel. Uiteraard wordt de trein ook voorzien van wifi, oplaadpunten en comfortabele stoelen.
Nu het contract met CAF is getekend, start de designfase met de fabrikant, de afbeeldingen zijn dan ook nog niet definitief, maar geven een goede indruk van hoe het er ongeveer uit komt te zien. Nadat het ontwerp definitief is, volgt een uitgebreide fase van productie, testen en toelating. Het contract biedt de mogelijkheid voor aanvullende bestellingen in de toekomst én voor het bestellen van soortgelijke treinen die de grens over kunnen.
CAF geen onbekende
De Spaanse fabrikant CAF is geen onbekende in Nederland, het leverde 206 SNG-sprinters aan NS, maar ook metro’s en trams aan Amsterdam en trams aan Utrecht.
De afbeelding is een impressie van het ontwerp van de trein. Het definitieve ontwerp wordt in een latere fase bekendgemaakt. Op de foto’s de teams van CAF en NS.