Tijdschrift voor spoorwegen en modelspoor

Vectron toegelaten in Nederland

De Vectron MS van Siemens is definitief toegelaten op het Nederlandse spoor. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft na een langdurig testprogramma de toelating afgegeven. Hiermee is Nederland het achttiende Europese land waar de Vectron is toegelaten.

Op InnoTrans in Berlijn werd de Vectron in 2010 voor het eerst gepresenteerd. Sinds deze presentatie zijn er meer dan 600 machines aan 33 verschillende klanten verkocht, hiervan zijn er inmiddels 330 actief voor de verschillende klanten. 121 zijn hiervan geschikt voor Nederland. Onderstaande lijst geeft weer welke vervoerders en leasemaatschappijen locomotieven hebben (of besteld) die geschikt zijn voor Nederland:

  • 15x BLS Cargo (D/A/CH/I/NL)
  • 3x  PKP Cargo (D/A/H/PL/CZ/SK/RO/NL)
  • 10x MRCE (D/A/CH/I/NL)
  • 8x  Hupac (D/A/CH/I/NL)
  • 3x Captrain (D/A/H/PL/CZ/SK/RO/NL)
  • 8x ELL (5x D/A/CH/I/NL & 3x D/A/H/PL/CZ/SK/RO/NL)
  • 100x DB Cargo (Verschillende configuraties, exact aantal geschikte locomotieven voor Nederland niet bekend).

De Vectron MS locomotief is geschikt voor zowel voltages van 15 en 25 kV wisselspanning (AC) als 1,5 en 3 kV gelijkspanning (DC), waarmee via het traditionele net gereden kan worden, maar ook de Betuweroute, Havenspoorlijn en HSL. De locomotief is voorzien van onder andere de beveiligingssystemen ERTMS en ATB. De grote voordelen van de Vectron locomotief is de bewezen hogere betrouwbaarheid, lager energieverbruik en de topsnelheid van 160/200 km/h en daardoor geschikt voor zowel goederen- als personenvervoer.

Met de toelating in Nederland kan de Vectron nu opereren in achttien Europese landen. De Vectron had al toelating voor Bulgarije, Duitsland, Finland, Hongarije, Italië, Kroatië, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Roemenië, Servië, Slovenië, Slowakije, Tsjechië, Turkije, Zweden en Zwitserland. Binnenkort zal België aan deze lijst worden toegevoegd, de testritten daar zijn nog niet gestart. DB Cargo heeft aangegeven ook met de bestelde locomotieven in België te willen rijden.

Lees meer in Rail Magazine 349