Tijdschrift voor spoorwegen en modelspoor

DB presenteert de ‘ECx’ – nieuwe treinen voor Amsterdam – Berlijn

Vandaag trokken Deutsche Bahn en Talgo het doek van een nieuw type trein voor het langeafstandsverkeer: de ECx. De naam is tijdelijk, maar het concept is definitief. En wij in Nederland zullen als eerste kennis kunnen maken van de getrokken treinen, want ze komen vanaf december 2023 als eerste in dienst tussen Amsterdam en Berlijn.

Het Spaanse Talgo gaat in eerste instantie 23 treinen bouwen – DB kan besluiten later dat aantal te verhogen tot maximaal 100 stuks. Elke trein bestaat uit een vierassige elektrische meersysteemloc en zeventien rijtuigen. Het laatste rijtuig is voorzien van een stuurstand. Ze worden gebouwd volgens het afwijkende Talgo-recept, korte, brede bakken met een lage instap. Elke bak heeft slechts twee wielen, alleen aan de uiteindes rust de trein op normale twee-assige draaistellen.

De nieuwe ECx biedt een gelijkvloerse instap op perronhoogte (76 cm) en ook binnen zijn er vrijwel geen op- en afstapjes (alleen aan het uiteinde van treinen zijn enkele stoelen niet gelijkvloers te bereiken). Doordat de bakken korter zijn kunnen ze breder zijn waardoor er meer binnenruimte ontstaat – DB en Talgo hebben er voor gekozen vast te houden aan de normale 2+2 zitplaatsindeling (2+3 komt is ook mogelijk bij Talgo) en ook lijkt de plaatsing van zitrijen, voor zover we dat nu kunnen beoordelen, in lijn met raamindeling – ruime zitplaatsen en je kan altijd naar buiten kijken.

Het stuurstandrijtuig, aan beide uiteindes hebben de stammen een conventioneel 2-assig draaistel – Foto: DB/Tricon

DB: “de Berlijntrein moet en kan sneller”

Tijdens de persconferentie werd de NS-directeur Roger van Boxtel expliciet genoemd. De NS lobbyt al enige tijd actief voor het versnellen van de treinverbinding tussen Berlijn en Amsterdam. Richard Lutz, de baas bij DB, verzekerde dat ook de Duitsers tot 2023 actief zullen meedenken over maatregelen om de reistijd (nu ongeveer 6 uur) in te korten. Daarbij werd als voorbeeld genoemd een stop in Stendal (DE) niet per se noodzakelijk hoeft te zijn, en de route dan ook anders kan lopen.

De meersysteemloc – Foto: DB / Tricon

Als de ECx in dienst gaat, gaat er sowieso al een half uur van de reistijd af. De locwissel in het Duitse Bad Bentheim is dan niet meer nodig. De Talgo-locs zijn namelijk meersysteemlocs en kunnen gewoon doorrijden. Met een maximumsnelheid van 230 km./h kan de ECx in Duitsland dan ook nog een flink vaart maken.

ECx in getallen:

  • Locomotief: 19,5 meter lang, 1,5kV gelijkspanning + 15kV en 25kV wisselspanning
  • Maximumsnelheid: 230 km/h
  • Samenstelling: 17 rijtuigen (= 20 assen) + 1 locomotief (4 assen)
  • Totale lengte: 235 meter (rijtuigstam)– 255 m inclusief de loc
  • gewicht: 425 ton
  • Capaciteit: 570 zitplaatsen – 85x eerste klas (2+1) en 485x tweede klas (2+2)
  • Baggage: Er kunnen 8 fietsen mee, er is extra ruimte voor bagage en voor sportuitrustingen zoals ski’s en snowboards
  • PRM: Er zullen drie zitplaatsen zijn voor mensen in een rolstoel, sommige toiletten zijn rolstoeltoegankelijk
  • Entree: gelijkvloerse instap bij een perronhoogte van 76 cm
  • Catering: Een bistro met sta- en zitplaatsen
  • Connectiviteit: internet en er zullen films/series/muziek beschikbaar zijn via DB’s eigen entertainment-portaal

Toeristische verbindingen in Duitsland

In de zomer van 2024 gaan er ook ECx-treinen rijden op diverse lijnen met meer toeristische eindbestemmingen, zowel aan de noordzeekust als richtig de Alpen. Alle getrokken treinen (type IC1) kunnen dan terzijde.

De kenner weet dat je niet met elektrische treinen in Oberstdorf en Westerland (of Dagebüll) kan komen. De komende jaren wordt gekeken naar de aanpassing van de infrastructuur – maar het zal ook mogelijk zijn de Talgo-treinen te koppelen met een Bombardier TRAXX DEME-loc zodat ze door kunnen rijden op niet-geëlektrificeerde baanvakken. Het rijden van treinen met losse koersrijtuigen zal niet meer mogelijk zijn.

Richard Lutz (CEO DB) – José María Oriol (CEO Talgo) en Enak Ferlemann (staatssecretaris van transport) in Berlijn op 13.03.2019