Je kan als serieuze, Europese goederenvervoerder, natuurlijk niet achterblijven: je moet locs hebben waarmee je direct naar Rotterdam, Antwerpen en Zeebrugge kan rijden. Rail Cargo Group (RCG), onderdeel de Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB) heeft nu ook de stap gezet, in 2020 komen nogmaals 61 nieuwe Vectron-locs. 28 exemplaren zullen worden toegelaten in België in Nederland.
Vanaf maart 2020 gaat Siemens een nieuwe reeks Vectron-locs leveren aan RCG. Daarmee zal het aantal locs van dit type toenemen tot 108. Momenteel levert Siemens de locs uit met de nummers 1293 001-047, met het specifieke pakket DE-AT-IT-PL-CZ-SK-HU-RO-HR-SI. Dit zal de komende maanden afgerond zijn.
Van de 61 nieuwe machines, zullen zullen 33 exemplaren ditzelfde pakket krijgen. De overige 28 zullen ook in Nederland en België kunnen rijden (het exacte pakket is nog niet bekend). De Siemens Vectron is op dit moment nog niet toegelaten in België, maar de toelatingstesten zijn wel onderweg. Op dit moment worden de rode DB Cargo 193 318 en de witte Siemens 193 901 bij onze zuiderburen beproefd.
Er is wel iets vreemds aan de hand. De nieuwe levering van de ÖBB past niet bij de raamovereenkomst uit 2017, waar de nieuwe bestelling onder valt. Deze voorzag in maximaal 50 meersysteemlocs, 100 wisselspanningslocs en 50 wisselspanningslocs met rangeer-diesel-module. Alle 108 machines nu besteld zijn meersysteemlocs.