Tijdschrift voor spoorwegen en modelspoor

Captrain Netherlands overgenomen door ÖBB

ÖBB Rail Cargo Group (RCG) heeft bekend gemaakt dat de Nederlandse vervoerder Captrain Netherlands b.v. heeft overgenomen. De overname tussen het moederbedrijf Captrain Holding Paris (SNCF) en Rail Cargo Carrier Kft. werd voltooid op 31 mei 2024.

Captrain dateert van 2010 als bundeling van de buitenlandse activiteiten van het Franse staatsbedrijf SNCF. In ons land is Captrain Benelux actief, dat SNCF Fret, ITL en Veolia (dat eerder Rail4chem overnam) opslokte. De focus van Captrain ligt op Geleen, Moerdijk en in de haven van Rotterdam. Het bedrijf telt 61 medewekers. In 2022 behaalde het bedrijf een omzet van 12,2 miljoen euro met een transportprestatie van 765 miljoen tonkilometers. Daarmee is het bedrijf de derde grootste van Nederland. De vloot bestaat uit zeven locomotieven, (BR 203 en G1206) allemaal bestemd voor rangeer- en last mile-diensten, wat een aanzienlijk voordeel oplevert voor end-to-end transporten op de last mile.

ÖBB Rail Cargo Group

Rode ÖBB Vectron locomotieven bereiken sinds begin dit jaar enkele keren per week al de Waalhaven met de shuttle uit Linz. Deze rijdt in Nederland op licentie van KRE, zoals eerder in Rail Magazine vermeld is. Dat we binnenkort meer van deze rode Vectrons zullen zien in Nederland is een logische stap voor de Oostenrijkse spoorwegen. De groep is de op één na grootste aanbieder van spoorlogistiek in Europa en breidt met deze stap zijn positie consequent uit. Het is actief in 18 landen, waarvan er 13 – en binnenkort 14 – met eigen tractie en transport naar China. Nederland is van grote geografische en strategische betekenis vanwege de directe verbindingen van de ARA-havens (Antwerpen, Rotterdam, Amsterdam), maar ook met Duitsland en de ligging van belangrijke treincorridors en terminals zoals Geleen, en Moerdijk. Bovendien bestaat grote belangstelling om de modal split uit te breiden in lijn met de klimaatdoelstellingen. Clemens Först, CEO van RCG vult aan: “De Benelux-landen zijn een belangrijke markt voor ons. Met de uitbreiding van ons eigen tractienetwerk kunnen we in de toekomst onze TransFER-verbindingen ook end-to-end als eigen tractie afhandelen.” Eigen tractie, dat wil zeggen rijden met eigen personeel en locomotieven, brengt zowel kostenvoordelen als meer flexibiliteit met zich mee. “En dat betekent vooral één ding: de beste kwaliteit voor onze klanten.”