Tijdschrift voor spoorwegen en modelspoor

Primeur: NS 1136 met botsneus van Piko

Vandaag kwam de langverwachte 1136 binnen met botsneus van Piko. In Rail Magazine 377 zullen we het model uitgebreid bespreken, maar dat is pas over vier weken. Tijd voor een preview! 

In 1948 bestelde NS in totaal 60 locomotieven van de serie 1100 bij Alsthom in Frankrijk. De NS-serie 1100 was gebaseerd op de vierassige SNCF-loc BB 8001 en de serie BB 8100, met als voorganger de BB 300. De 1101-1150 werden afgeleverd in de turkooise kleur die de NS in 1950 invoerde en zonder botsneus. Na een aantal ongevallen werd deze lang gekoesterde wens van het personeel in 1978 uitgevoerd. Die voelden zich niet veilig achter die rechte voorkant. De platte neus werd uitgebreid met een kreukelzone in de vorm van een voorzetneus. Tot 1981 werden alle 58 locs zo aangepast, twee locomotieven waren inmiddels onherstelbaar beschadigd geraakt.

De 1136 naast de 1122 en 1145 tijdens de boekpresentatie op 25 november 2006 in Tilburg. Het boek Electrische locomotieven NS serie 1100 werd hier gepresenteerd.


Het model

Nadat Piko in 2019 met de 1152 op de markt kwam was de vraag groot of de Duitse fabrikant ook met een botsneusvariant zou komen. Die kondigde Piko aan als Nürnberg Highlight op de Spielwarenmesse van dit jaar. De loc heeft het nummer 1136 gekregen een loc die nog altijd bestaat. De loc is onderdeel van de collectie van de SGB (Stoomtrein Goes-Borsele) en staat opgesteld op het emplacement van het musuem in Goes.

Het eerste prototype tijdens de Spielwarenmesse in Nürnberg. 

 

De 1136 in schaal 1:87 van Piko, fijn gedetailleerd en stroomafnemers om van te smullen. De loc is vanaf medio augustus verkrijgbaar in de winkel. 


Rail Magazine 377

In Rail Magazine 377 zullen we uitgebreid terug komen op deze fraaie noviteit van Piko, eveneens zullen we ook het onlangs verschenen spoor N model, de 1152 nader bekijken.