Tijdschrift voor spoorwegen en modelspoor

Arriva: compleet vernieuwde GTW

Bijna vijftien jaar na de indienststelling zijn de GTW-treinstellen van Arriva toe aan een grote onderhoudsbeurt. Tijdens dit onderhoud worden diverse technische zaken vernieuwd en verduurzaamd, daarnaast wordt ook het interieur onder handen genomen. Op 16 juli 2020 werd in Leeuwarden het eerste vernieuwde treinstel aan de pers gepresenteerd. 

Het eerste treinstel, de 10305, werd op 1 november 2006 door minister Peijs in Groningen officieel in gebruik gesteld. Hierbij werd ook de nieuwe naam voor dit treinsteltype gepresenteerd: Spurt. Vanaf 5 november 2006 werden deze treinstellen voor het eerst ingezet op de lijn Groningen – Bad Nieuweschans – Leer, waarmee er weer een rechtstreekse verbinding is tussen Groningen en Duitsland (voorheen moest worden overgestapt in Bad Nieuweschans). Naarmate meer stellen geleverd werden, is de Spurt op meer lijnen ingezet en verdreef de Wadlopers in het noorden van Nederland. Hierover lees je meer in Rail Magazine 375 vanaf pagina 46.

Vernieuwde Arriva GTW-treinstellen

De bekende rode kleur (destijds gekozen door de inwoners van Groningen) is ingewisseld voor een fris lichtblauwe kleurstelling en het vernieuwde logo van Arriva is aangebracht wat sinds 2017 gebruikt wordt. De nieuwe kleurstelling wordt in Nederland al toegepast op bussen en op de treinen in Tsjechië. De 50 treinstellen worden gerenoveerd bij Stadler in Blerick, het stickerwerk wordt uitgevoerd bij Transit Oost in Winterswijk. Daarnaast is het reizigersinformatiesysteem verbeterd door het plaatsen van grote schermen; aan de buitenzijde kan de reiziger al zien of het druk is in de trein. In de trein ondervindt de reiziger een flinke comfortverbetering. De eerste klas is afgeschaft omdat de hele trein nu het comfort heeft van de eerste klas. Voor de werkzaamheden zijn telkens twee treinstellen buiten dienst.

Door middel van een groen, geel of rood vierkant kan de reiziger aan de buitenzijde al zien hoe druk het is in de trein en of er nog zitplaatsen beschikbaar zijn. Daarnaast zijn de led-displays aan de buitenzijde beter leesbaar geworden.

Nieuw fris interieur

Van binnen heeft de trein een frisse uitstraling gekregen, blauwe hoofdsteunen en blauw gestreepte banken, aangevuld met een houtimitatie-design.

De stoelen in de hele trein hebben nu de kwaliteit van de eerste klasse, zo heeft ook iedere stoel een grote tafel waar een laptop perfect op past. De tafeltjes hebben net als de armsteunen een houtimitatie-design gekregen.  Onder iedere zitplaats bevindt zich een stopcontact en een USB-oplaadpunt.

Grote multifunctionele ruimte

De multifunctionele ruimte biedt voldoende plaats aan fietsers en mindervaliden. De vloer is hier ook iets stroever gemaakt zodat uitglijden wordt voorkomen. Daarnaast zijn er ook speciale zitplaatsen voor mensen die slecht ter been zijn. Deze zijn aangegeven op de hoofdsteunen.

Ook het toilet heeft een upgrade gekregen, zo is er nu ook een tafel om een baby te verschonen.

Verdere verbeteringen

In de trein is verder een werkcoupé gerealiseerd, hier staan vier vierzits bij elkaar met een grote tafel. Natuurlijk zijn deze plekken ook elders in de trein te vinden, eveneens hebben alle zitplaatsen een grote (inklapbare) tafel gekregen. Het camerasysteem is verbeterd door meer en modernere camera’s, de machinist kan nu via camera’s de buitendeuren in de gaten houden. Bovenop de kopbak zonder toilet is ook een accupakket gëinstalleerd. Hierdoor zijn ze niet alleen duurzamer, ook zijn ze stiller op het station. Door de remenergie op te slaan hoeft de trein namelijk niet stationair te draaien bij stilstand om alle systemen, zoals verlichting en airco, te laten draaien. De motor is hetzelfde gebleven, wel moet deze in de toekomst op HVO-diesel gaan lopen.

WINK-treinstellen

Naast de 51 treinstellen die Arriva gaat verbouwen heeft de vervoerder ook 18 treinstellen van het type WINK (Wandelbarer Innovativer Naverkers-Kurzzug), met een optie op nog zes extra exemplaren besteld bij Stadler. De eerste drie treinstellen maakten in juni proefritten in Nederland waarna ze tegen het einde van die maand weer vertrokken naar het testcentrum Wegberg-Wildenrath.

Bekijk ook het video persbericht van Arriva:

Meer over de vernieuwde GTW binnenkort in Rail Magazine 377!