Tijdschrift voor spoorwegen en modelspoor
Elektrische locomotieven SNCF-serie BB-300

 22,00 incl. BTW

Elektrische locomotieven SNCF-serie BB-300

 22,00 incl. BTW

In 1922 vangt de ”Midi”-spoorwegmaatschappij in Frankrijk aan met elektrische tractie via bovenleiding. Voortgaande elektrificatie vraagt om nieuwe locomotiefseries. De SNCF gaat met haar bestelling van elektrische locomo­tieven, die bestemd zijn voor alle werk met uitzondering van de grote lange afstand-sneltreinen, bij Alsthom voort op de ingeslagen weg. Zo ontstaat de serie BB-300, die in Nederland gereden heeft van 1949 tot 1951.

Categorie:

In dienst bij de Nederlandsche Spoorwegen 1949-1951

In 1922 vangt de ”Midi”-spoorwegmaatschappij in Frankrijk aan met elektrische tractie via bovenleiding met 1500 Volt gelijkstroom. De locomotieven worden geleverd door de firma C.E.F, die later opgenomen zal worden in het Alsthom-concern.

Voortgaande elektrificatie vraagt om nieuwe locomotiefseries, waarin met behoud van het originele Midi-concept oplossingen gezocht worden voor de problemen, die zich in het dagelijks bedrijf voordoen. De SNCF – in 1938 ontstaan door fusie van de regionale spoorwegmaatschappijen – gaat met haar bestelling van elektrische locomo­tieven, die bestemd zijn voor alle werk met uitzondering van de grote lange afstand-sneltreinen, bij Alsthom voort op de ingeslagen weg. Zo ontstaat de serie BB-300, die in Nederland gereden heeft van 1949 tot 1951.

Na de BB 300 levert Alsthom voor de lijn Paris – Lyon in 1949 de serie BB-8100 als vervolmaakt einde in de ontwikkeling van deze typisch Franse BB-familie. Deze BB-8100 is de directe voorganger van de NS-locomotief serie 1100. Aldus belicht het boek karakter en eigenschappen van de grote 1100-familie.

Extra informatie

Gewicht 1.750 kg
Auteur

Drs. W.H. van der Dool sr.

Inhoud

96 bladzijden

Formaat

23,5 x 29,7 cm