Ruim vijfentwintig jaar is het een vertrouwde verschijning op het Nederlandse spoor, de VIRM-treinstellen van NS. De eerste serie is ontwikkeld en gebouwd tussen 1994 en 1996 en verlengd in 2000. In 2002 is door NS opnieuw een order geplaatst bij Bombardier voor de levering van 13 vierwagentreinstellen en 33 zeswagentreinstellen. Deze laatstgenoemde serie (2/3) krijgt nu een levensduurverlenging bij NS Treinmodernisering in Haarlem.
Het meest opvallende wat gewijzigd wordt bij de levensduurverlenging van de VIRM serie 2/3 is het design. Het vertrouwde geel met blauwe banen wordt geheel gewijzigd. Nu was dit al gebeurd met de revisie van de eerste generatie VIRM-treinstellen maar niet zo opvallend als nu. Is het design van de blauwe doorlopende baan van de eerste serie van boven naar beneden verhuisd, krijgt de tweede en derde generatie een compleet nieuwe look in de stijl “flow” dat NS al enkele jaren gebruikt en voor het eerst toepaste op de Vectrons voor de Nightjet diensten. Het front van de trein gaat van grijs/geel naar donkerblauw, de blauwe banen verdwijnen over de ramen en het meest opvallende: het grote NS-logo. Nieuw is de kleurstelling niet helemaal tijdens de Innovation Expo in 2018 stond al een model met het interieur van de toekomst op de stand van NS. Dit model had een vergelijkbaar exterieur design als wat nu op de VIRM komt.
Naast het exterieur wordt ook het interieur aangepast, ook dit komt in de stijl “flow” wat ook gebruikt is bij DDZ-treinstellen en de eerste generatie VIRM-treinstellen. Zo komen er bijvoorbeeld love seats op de balkons en ‘stits’: meubilair waar reizigers staand tegenaan kunnen leunen. Net als duurzame verlichting en een nieuw klimaatsysteem. Overal in de trein zijn straks stopcontacten en usb-poorten te vinden. Verder zal het interieur van de tweede en derde generatie vooral afwijken op het gebruik van de kunst en het gebruik van glas. De kunst is geïnspireerd op het NS-logo, hiervan zijn de contouren gebruikt. Daarnaast zijn twee rolstoel toegankelijke toiletten geplaatst in de trein, het vier jaar geleden geïntroduceerde urinoir voor de mannen is alweer verdwenen.
Eerste klasse, met stopcontacten en USB-aansluiting
De “love seats” op het balkon bij de bakovergang
Tweede klasse, met USB-aansluitingen tussen de stoelen.
Voor de revisie heeft NS de Circulair Award in de categorie business gewonnen. Bij de modernisering krijgt 99 procent van de onderdelen van de oude trein een tweede leven. Van de 99 procent gaat het om ruim 85 procent van hergebruikte componenten in de trein, de andere 14 procent moet gedacht worden aan glas, banken en de vloer. Van het glas is bijvoorbeeld een fietsenstalling van gebouwd, de stoelen zijn verkocht aan bedrijven en liefhebbers en van de vloer zijn banken en tafeltennistafels gemaakt. Zo kan de trein weer 20 jaar reizigers vervoeren en wordt afval en het gebruik van nieuwe grondstoffen voorkomen.
Aankomende maandag (7 juni) zal het eerste stel in dienst komen.