Tijdschrift voor spoorwegen en modelspoor

Eerste Nightjet aangekomen in Amsterdam

Vanochtend kwam op Amsterdam Centraal de eerste Nightjet vanuit Wenen binnen rijden. Aan boord waren de Oostenrijkse minister Leonore Gewessler (klimaat en mobiliteit) en ceo van de Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB Andreas Matthä en werden verwelkomt door Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) en president-directeur van NS Marjan Rintel. 

Vanaf vandaag zal  de Nightjet dagelijks in Amsterdam Centraal rond de klok van 10 uur arriveren en in de avond om 19:30 weer vertrekken. De trein rijdt normaal gesproken via Utrecht, Arnhem, Dusseldorf, Köln, Nürnberg (waar de trein gesplits zal worden) naar Wenen en Innsbruck. Vanwege werkzaamheden rijdt de trein deze week via Eindhoven en Venlo. Het is voor het eerst sinds het verdwijnen van de nachttreinen van Deutsche Bahn dat er weer een dagelijkse nachttrein rijdt. Voorheen was de enige nachttrein van Nederland de Alpen Express, die slechts alleen in het winterseizon rijdt tussen Den Haag en Bludenz / Bischofshofen.

Met de overhandiging van een model van de Nightjet aan president-directeur van NS Marjan Rintel werd de dienst officieel in gebruik genomen. 

Speciaal voor deze trein heeft NS International twee Vectrons gehuurd bij leasemaatschappij ELL (193 759 en 193 766), deze zijn in maart in Oostenrijk voorzien van de NS-huisstijl (zie Rail Magazine 383). De locomotieven van NS rijden de trein tot Köln Hbf, alwaar de ÖBB de trein overneemt richting Oostenrijk. De trein bestaat uit rijtuigen van de Oostenrijkse Spoorwegen van het type WLABmz (slaaprijtuigen), Bcmz (ligrijtuigen), Bvcmbz (ligrijtuigen) en worden aangevuld met zitrijtuigen van het type Bmz en Bbmvz. De nachttrein bestaat uit zes slaap/ligrijtuigen en vier zitrijtuigen en biedt plek aan 500 treizigers. Er is keuze uit privé coupe met was voorzieningen, gedeelde coupes met stapelbedden en lig- of zitplaatsen. Bij de lig- en slaapplaatsen is een  ontbijt inbegrepen.

De slaaprijtuigen WLABmz (Luxe klasse) beschikken allemaal over een bed met matras. 

Meer over de Nightjet in de aankomende Rail Magazine 385