Tijdschrift voor spoorwegen en modelspoor

RailAdventure Nederland: meerderheidsbelang in Railexperts B.V.

RailAdventure, bekend van de vele speciale transporten en testritten met nieuwe treinen in Europa, heeft  een meerderheidsbelang genomen in het Nederlandse Railexperts B.V.. De overname van de aandelen wordt meteen concreet met locomotief 9903, die vanaf vandaag de kleuren van RailAdventure draagt.

Foto’s: RailAdventure 9903 op 8 mei 2021 in Roosendaal. Henk Zwoferink

Het Nederlandse Railexperts is twaalf jaar geleden opgericht, en is sindsdien uitgegroeid tot een bekende speler op de Nederlandse spoorwegmarkt. De onderneming heeft een eigen control center voor bijsturing en het heeft een naam opgebouwd als het gaat om speciale chartertreinen; Denk bijvoorbeeld aan de Alpen Express, feest- en festivaltreinen, maar ook stoom en musuemritten worden door Railexperts uitgevoerd.

Sinds enkele jaren werkt Railexperts samen met RailAdventure bij het transporteren van nieuw materieel in Nederland, de SNG en de ICNG voor NS zijn de bekende voorbeelden. Deze samenwerking wordt nu omgezet.

De jarenlange samenwerking zorgde ook voor een primeur in Nederland. Op 4 september 2019 werd een zwaar beschadigde locomotief, doormiddel van de door RailAdventure ontwikkelde Locobuggy’s, van Venlo naar Duitsland getransporteerd (zie Rail Magazine 368). 

Een avontuurlijke vervoerder

Zoals eerder in Rail Magazine vermeld, is RailAdventure inmiddels de marktleider in speciale transporten en testritten in Europa. Het begon allemaal in 2006, toen het 51-jaar oude wereldsnelheidsrecord voor klassieke locomotieven werd gebroken. Alex Dworaczek, tegenwoordig de CEO van RailAdventure reed 357 km/h met loc 1216 050 op de hogesnelheidslijn tussen Ingolstadt en Neurenberg. Deze indrukwekkende prestatie leverde hen een plek op in het Guinness Book of World Records.

RailAdventure noemt zichzelf een ‘interim-operator’ omdat het alleen werkt met treinen die op tijdelijk basis aan de vervoerder worden toevertrouwd. De onderneming is neutraal en werkt met alle partijen in de spoorwegindustrie samen. Dit komt tot uiting bij de locomotieven die gebruikt worden voor de transporten.

RailAdventure bouwt een vloot op met veelal ‘klassieke locs’, die niet meer geassocieerd kunnen worden met bestaande fabrikanten. Inmiddels zijn diverse iconische locomotieven opgeknapt en in tweekleurig grijs gestoken (denk aan de DB Baureihe 103, of de Zwitserse Re 6/6). Cultureel erfgoed wordt zo langer instand gehouden.

RailAdventure beschikt ook over een panorama-rijtuig genaamd Luxon welke gehuurd kan worden. Afgelopen maand zijn zes HST-motorwagens in het Verenigd Koninkrijk aan het bestand toegevoegd (zie Rail Magazine 384).

Overname

Om het meerderheidsbelang van RailAdventure in Railexperts to symboliseren, er is ook een oudere Nederlandse locomotief in de moderne kleurstelling van RailAdventure geschilderd. Loc 9903 (voorheen DB 1611) is in Roosendaal voorzien van een nieuwe verflaag. Bij het ontwerpen van de kleurstelling is er rekening gehouden met het design van de loc.

Alex Dworaczek, CEO RailAdventure GmbH:

“We heten het nieuw lid in de RailAdventure Group van harte welkom! Na vele jaren van hechte samenwerking, groeien we nu nog dichter naar elkaar toe. De internationale bijsturing (redactie: van Railexperts) maakt vanaf nu deel uit van het RailAdventure-portfolio. Zo kunnen we een extra element aan ons servicepakket toevoegen en de diverse spoorvervoerders een nog betere ondersteuning bieden ”.

Niet onbelangrijk is dat Nederland is met haar zeehavens ook een belangrijke gateway is voor de export van nieuwe treinen. Tevens staan ​​ook test- en toelatingsritten centraal in de Nederlandse activiteiten.

Ruben Klarenbeek, CEO Railexperts:

“12 jaar geleden zijn we deze weg ingeslagen en we zijn blij dat we ons verder kunnen ontwikkelen en professionaliseren met een ervaren partner. We kijken vooral uit naar de komende projecten met testritten van nieuw materieel. De voorbereidingen al zijn gestart. “

Het Duitse RailAdventure is al lager bezig zijn positie te verstevigen in locale markten. Het werkt inmiddels intensief samen met het Franse Trackfer en het name zeer recent het Britse bedrijf Hanson & Hall over. Nederland is hier een logische vervolgstap.

Meer over RailAdventure lees je in Rail Magazine 384 en in Rail Magazine 385.