Tijdschrift voor spoorwegen en modelspoor

Nieuwe leasemaatschappij voor moderne diesellocomotieven

Op 15 september 2021 maakte Nexrail Lease samen met InfraVia bekend dat het 53 locomotieven uit de leasepool van Vossloh heeft overgenomen, daarnaast werd een order geplaatst voor de bouw van maximaal 50 Vossloh / CRRC DE 18 Stage V SmartHybrid locomotieven. 

Nexrail is een nieuwe leasemaatschappij van rollend materieel dat actief is in West-Europa. Het bedrijf is gevestigd in Luxemburg, maar heeft ook een kantoor in Rotterdam. Nexrail is opgericht door een groep doorgewinterde railleaseprofessionals met de ambitie om het leidende Europese platform te worden dat hybride/dual-mode tractie en innovatieve locomotieven en gespecialiseerd rollend materieel aanbiedt aan haar klanten. De huidige portefeuille van ca. 100 locomotieven (53 operationeel en 50 in bestelling) is momenteel bestemd voor de goederen- en rangeermarkten met klanten in Duitsland, Frankrijk, Italië, België en Luxemburg. Nexrail Lease wordt ondersteund door InfraVia Capital Partners, een private investeringsmaatschapij. Het bestuur van Nexrail bestaat uit algemeen directeur Luuk von Meijenfeldt, commercieel directeur Mark Remie en technisch directeur Bernd Wagner. Nexrail heeft als ambitie een platform aan te bieden bestaande uit innovatieve hybride/dual-mode locomotieven en gespecialiseerd rollend materieel. Meer informatie  is te vinden op www.nexrail.lease

Luuk von Meijenfeldt, CEO van Nexrail: “Met de investering die Nexrail vandaag doet, geven we een sterk signaal aan de markt dat Nexrail hun partner is voor locomotieven op niet-geëlektrificeerde delen van het spoorwegnet in heel Europa. Voor onze Belgische klanten is het bijzonder omdat onze DE 18 Stage V SmartHybrid niet alleen de eerste hybride locomotief in zijn soort is, maar ook de eerste locomotief met middencabine die in twintig jaar in België wordt geïntroduceerd. U kunt bij ons in heel Europa meer van dergelijke introducties verwachten. Het hele managementteam kijkt ernaar uit om met onze klanten te praten over hun locomotiefbehoeften in alle vermogensbereiken, alle innovatieve tractietechnologieën en alle alternatieve brandstoffen.”

Ook de G6 met nummer 650 084 die bij Tata Steel actief is in Beverwijk is eigendom geworden van Nexrail. Het is de eerste loc van Nexrail in Nederland. 

De vloot van Nexrail Lease bestaat nu uit 53 moderne en brandstof/emissie zuinige Vossloh-rangeerlocomotieven met een gemiddelde leeftijd van nog geen 5 jaar. De belangrijkste typen zijn DE 18, DE 12, G 6 en G 1000. De locomotieven, samen met de onderliggende lease, worden overgedragen aan Nexrail. Bijvoorbeeld de G6 locomotief die bij Tata Steel in Beverwijk dienstdoet is onderdeel van de deal. Daarnaast zijn maximaal 50 DE 18 Stage V SmartHybrid locomotieven besteld bij Vossloh / CRRC. De nieuwe, universele vierassige locomotieven met middencabine beschikken over een krachtige (1.800 kW) en zuinige dieselmotor met een kleinere ecologische voetafdruk (emissienorm Stage V) en een extra tractiebatterij (144 kW), waarmee tot één uur emissievrij gereden kan worden, gecombineerd met een brandstofbesparing van 20-50%. De locomotieven worden uitgerust met ETCS, inclusief een upgrade-optie naar niveau 2, krijgen de locomotieven een uniek homologatiegebied bestrijken dat bestaat voor België, Frankrijk, Luxemburg, Duitsland en delen van Nederland. In Nederland zullen dit voornamelijk de ETCS-gebieden zijn, zoals de Havenspoorlijn en de Betuweroute en de niet centraal bediende gebieden (NCBG). Door de nieuwste technologische ontwikkelingen te combineren, wordt de DE 18 Stage V SmartHybrid beschouwd als de meest flexibele locomotief in zijn soort en ideaal geschikt voor zware rangeer- en hoofdlijnritten, maar ook perfect geschikt voor spoorinfrastructuur-activiteiten. Volgens de overeenkomst wordt Nexrail de exclusieve aanbieder van dit type moderne locomotieven voor de Belgische markt.

Maar over Nexrail in de komende uitgave van Rail Magazine.