De Belgische spoorwegen (NMBS) heeft een raamovereenkomst met Alstom gesloten voor de levering van maximaal 50 TRAXX-locomotieven, 24 locomotieven zijn omgezet in een bestelling met een waarde van circa € 120 miljoen euro.
Alstom heeft een raamovereenkomst getekend om tot 50 elektrische TRAXX 3-locomotieven (serie 188) te leveren aan de NMBS voor haar reizigersverkeer. De eerste order, ter waarde van ongeveer € 120 miljoen, omvat het ontwerp, de fabricage en de certeficering van 24 locomotieven. De leveringen zullen naar verwachting in 2026 beginnen. Deze nieuwe locomotieven zullen worden ingezet voor binnenlandse en grensoverschrijdende diensten in België, Nederland, Luxemburg en Duitsland, onder meer op een aantal hogesnelheidslijnen. De locomotieven zullen geschikt zijn voor 1,5 kV, 3 kV gelijkspanning en 15 kV en 25 kV wisselspanning, daarnaast worden ze uitgerust met ETCS en alle vereiste conventionele signaleringssystemen. De locs voor de NMBS krijgen een maximum snelheid van 200 km/h, tot nu toe was de TRAXX slechts geschikt tot 160 km/h. De machines worden geleverd met een hogere energie-efficiëntie en de onderhoudsintervallen zijn met 33 procent verlengd om de beschikbaarheid te verbeteren en de onderhoudslast te verminderen.
De nieuwe Traxx-locomotief is ontworpen door Alstom in Mannheim en wordt geproduceerd in Kassel. De draaistellen worden geleverd door de Alstom-vestiging in Siegen (Duitsland) en het casco wordt geproduceerd in Wroclaw (Polen). De Alstom vestiging in Charleroi zal de nationale signaleringssystemen voor de vier landen en het ETCS-systeem leveren.