Tijdschrift voor spoorwegen en modelspoor

43 nieuwe ICE3neo-treinstellen voor DB

Deutsche Bahn (DB) heeft nog eens 43 nieuwe ICE3neo treinstellen bestelt bij Siemens voor een bedrag van zo’n 1,5 miljard euro. De CEO’s Richard Lutz (DB) en Roland Busch (Siemens AG) maakten de order vandaag (1 februari 2022) in Berlijn bekend in aanwezigheid van de minister van Transport Volker Wissing.

In augustus 2019 heeft Deutsche Bahn een aanbesteding uitgeschreven voor de levering van maximaal 90 hogesnelheidstreinen, elk geschikt voor snelheden van 300 tot 320 km/u en die kunnen worden gekoppeld aan de 407-serie. Op basis van het Velaro-platform en de reeds in gebruik zijnde 407-serie, bood Siemens de multisysteemtreinen aan die nodig zijn voor grensoverschrijdend gebruik en ontving in juli 2020 de opdracht om 30 van deze treinen te leveren met een waarde van ongeveer een miljard euro; er is ook een optie voor 60 extra. Siemens duidt de treinstellen aan als Velaro MS, Deutsche Bahn als ICE 3neo; ofwel de 408-serie. Sinds 2013 zijn 17 treinstellen in dienst van het type Siemens Velaro D (serie 407). Met de order van 43 extra stellen staan nu 73 ICE 3neo’s bij Siemens in bestelling. Dit zal de ICE-vloot van DB tegen het einde van het decennium uitbreiden tot een totaal van ongeveer 450 treinen. Met de 73 nieuwe treinen neemt de dagelijkse beschikbare ruimte voor reizigers in het langeafstandsvervoer van DB toe met nog eens 32.000 zitplaatsen.

 

Met een topsnelheid van 320 km/u biedt de nieuwe ICE 3neo naast 439 zitplaatsen tal van innovaties voor meer comfort:

  • Transparante ramen voor optimaal mobiel ontvangst
  • Acht fietsplaatsen per trein
  • Opnieuw ontworpen bagagerekken met meer opbergruimte
  • Verlichting met kleurtinten die veranderen afhankelijk van het tijdstip van de dag
  • Tablethouders en stopcontacten bij alle stoelen, ook in 2e klas
  • Extra deuren voor sneller in- en uitstappen op treinstations
  • Een lift voor gemakkelijkere toegang voor rolstoelgebruikers

Het eerste treinstel de 8001 wordt momenteel getest op het testtraject van Siemens-testcentrum Wegberg-Wildenrath. Een deel van de treinstellen zal ook geschikt worden voor diensten naar Nederland en België. De serie 406 zal op deze trajecten vervangen gaan worden doordat het te duur is om deze treinstellen te upgraden.

Foto’s: Volker Emersleben / Deutsche Bahn AG.