Vannochtend kwam de eerste Nightjet bij Emmerich de grens over, getrokken door de 193 766 die NS Internationaal huurt van leasemaatschapij ELL. Het is de bedoeling dat de Nightjet vanaf 13 december dagelijks om 19:38 uur gaat vertrekken uit Amsterdam Centraal naar Innsbruck en Wenen.
Lange tijd was de Alpen Express de enige nachtrein in Nederland, na het wegvallen van diverse verbindingen van Deutsche Bahn. Vanaf 13 december komt daar de Nightjet van de Oostenrijkse staatsspoorwegen (ÖBB) bij vanuit Amsterdam naar Innsbruck en Wenen. Ook de Zwitsers (SBB) hebben aangekondingd binnenkort nachttreinen te willen gaan rijden vanaf Amsterdam.
Huur Vectron
Voor het rijden van de Nightjet huurt NS Internationaal een tweetal locomotieven van het type Vectron van leasemaatschappij ELL. Een daarvan is de 193 766 die al diverse proefritten had gemaakt, onder andere met een IC Berlijn naar Bad Bentheim. Vanaf 13 december moet deze loc straks de Nightjet gaan rijden, de andere (reserve) loc zal overdag een slag met de IC-Berlijn gaan rijden tussen Amsterdam en Bad Bentheim, tenzij een van de twee in onderhoud is. NS rijdt de trein met Vectron tot station Keulen alwaar ÖBB de trein zal overnemen.
Nightjet
De Oostenrijkse spoorwegen zijn in het gat gesprongen wat DB had achter gelaten. ÖBB renoveerde de oude rijtuigen nogmaals en zette nieuwe verbindingen op. Inmiddels zijn ook dertien nieuwe treinen besteld bij Siemens die volgend jaar geleverd gaan worden. Deze zullen alleereerst ingezet worden op de bestaande verbindingen. ÖBB rijdt al een Nightjet naar Brussel, de trein naar Düsseldorf zal uiteindelijk doorrijden naar Amsterdam. Hieraan zit ook weer een nadeel, ÖBB stopt hierdoor met het vervoer van autotransporters.
NSI reed vandaag (15-09-2020) een proefrit met de Nightjet vanuit Düsseldorf naar Ede-Wageningen. De loc reed via Driebergen en Wolfheze om te kunnen omlopen en bracht de trein terug naar Düsseldorf.