Het spoor in Groningen

19.95 incl. BTW

Het spoor in Groningen

19.95 incl. BTW

Tussen stoom en NoordNed

Bij de combinatie van de provincie Groningen en spoorwegen wordt vooral gedacht aan de inzet van de Blauwe Engelen en de Wadlopers op de nevenlijnen. Groningen kent echter ook de meest noordelijke internationale spoorwegverbinding van Nederland. Tevens is de provinciehoofdstad het eindpunt van het hoofdrailnet. De aanwezigheid van een chemiecluster in Delfzijl heeft zijn weerslag op het spoor, evenals de vondst van magnesiumzout en aardgas. Dit zijn de ingrediënten van een gevarieerd spoorbedrijf.
In dit boek wordt een beeld geschetst van het spoor in Groningen vanaf het moment dat NS afscheid nam van de stoomtractie totdat NoordNed in 1999 zijn intrede deed. Daarnaast vervulde de Deutsche Bundesbahn een rol in het buurlandverkeer via Nieuweschans. Behalve de ontwikkelingen in het gebruikte materieel geeft het boekwerk ook een beeld van het veranderende landschap in de provincie Groningen.

Tussen stoom en NoordNed

Bij de combinatie van de provincie Groningen en spoorwegen wordt vooral gedacht aan de inzet van de Blauwe Engelen en de Wadlopers op de nevenlijnen. Groningen kent echter ook de meest noordelijke internationale spoorwegverbinding van Nederland. Tevens is de provinciehoofdstad het eindpunt van het hoofdrailnet. De aanwezigheid van een chemiecluster in Delfzijl heeft zijn weerslag op het spoor, evenals de vondst van magnesiumzout en aardgas. Dit zijn de ingrediënten van een gevarieerd spoorbedrijf.
In dit boek wordt een beeld geschetst van het spoor in Groningen vanaf het moment dat NS afscheid nam van de stoomtractie totdat NoordNed in 1999 zijn intrede deed. Daarnaast vervulde de Deutsche Bundesbahn een rol in het buurlandverkeer via Nieuweschans. Behalve de ontwikkelingen in het gebruikte materieel geeft het boekwerk ook een beeld van het veranderende landschap in de provincie Groningen.

Extra informatie

Auteur

Wilfried Jellema

Inhoud

144 bladzijden

Formaat

23 x 16 cm