Tijdschrift voor spoorwegen en modelspoor
Diesel-Elektrische locomotieven NS-serie 600/2000

34.00 incl. BTW

Diesel-Elektrische locomotieven NS-serie 600/2000

34.00 incl. BTW

De voormalige locs van het US Army Transportation Corps

De Britten en Amerikanen hadden voor de logistieke steun van hun leger grote aantallen oorlogslocomotieven aangeschaft, die na de invasie op het Europese vasteland dienst gingen doen. Hiertoe behoorden ook de diesellocomotieven van het type 60-DE-19A van het US Army Transportation Corps. Deze machines werden oorspronkelijk door het Amerikaanse leger besteld om direct achter het front in Noord-Afrika en Europa te worden ingezet. Na de Tweede Wereldoorlog ontstonden op verschillende plaatsen in Europa grote legerdumps voor het overtollig geworden materieel. NS nam uit deze voorraden, behalve Britse stoom- en diesellocs, ook een twintigtal dieselelektrische locomotieven van het Amerikaanse leger over. Met de komst van deze machines kreeg NS voor het eerst de beschikking over lijndiesellocomotieven. Deze werden genummerd in de 600-serie. Vanwege problemen met de dieselmotoren werden er slechts elf in dienst gesteld. Pas na vervanging van de motoren begin jaren vijftig kwamen ze als NS-serie 2000 volledig in dienst. Na de instroom van de diesellocs series 2200 en 2400 eindigde in 1958 hun inzet. In 1960 werden de laatste 2000’en afgevoerd. In 2018 arriveerden dankzij particulier initiatief twee soortgelijke machines uit de Verenigde Staten in Nederland. In dit 136 bladzijden tellende boek met zo’n 230 illustraties waaronder vele documenten en tekeningen beschrijft Martin van Oostrom de geschiedenis van deze Amerikaanse diesellocomotieven bij NS.

De voormalige locs van het US Army Transportation Corps

De Britten en Amerikanen hadden voor de logistieke steun van hun leger grote aantallen oorlogslocomotieven aangeschaft, die na de invasie op het Europese vasteland dienst gingen doen. Hiertoe behoorden ook de diesellocomotieven van het type 60-DE-19A van het US Army Transportation Corps. Deze machines werden oorspronkelijk door het Amerikaanse leger besteld om direct achter het front in Noord-Afrika en Europa te worden ingezet. Na de Tweede Wereldoorlog ontstonden op verschillende plaatsen in Europa grote legerdumps voor het overtollig geworden materieel. NS nam uit deze voorraden, behalve Britse stoom- en diesellocs, ook een twintigtal dieselelektrische locomotieven van het Amerikaanse leger over. Met de komst van deze machines kreeg NS voor het eerst de beschikking over lijndiesellocomotieven. Deze werden genummerd in de 600-serie. Vanwege problemen met de dieselmotoren werden er slechts elf in dienst gesteld. Pas na vervanging van de motoren begin jaren vijftig kwamen ze als NS-serie 2000 volledig in dienst. Na de instroom van de diesellocs series 2200 en 2400 eindigde in 1958 hun inzet. In 1960 werden de laatste 2000’en afgevoerd. In 2018 arriveerden dankzij particulier initiatief twee soortgelijke machines uit de Verenigde Staten in Nederland. In dit 136 bladzijden tellende boek met zo’n 230 illustraties waaronder vele documenten en tekeningen beschrijft Martin van Oostrom de geschiedenis van deze Amerikaanse diesellocomotieven bij NS.

Extra informatie

Auteur

Martin van Oostrom

Inhoud

136 bladzijden