Diesel-Elektrische locomotieven NS-serie 2900

39.90 incl. BTW

Diesel-Elektrische locomotieven NS-serie 2900

39.90 incl. BTW

De Amerikaanse Henschel-locomotieven van de Staatsmijnen

Martin van Oostrom

In het kader van ‘Spoorslag ‘70’ had NS dringend een aantal extra locomotieven nodig. In de eerste plaats werd gezocht naar een tijdelijke versterking van het materieelpark om een acuut gebrek aan diesellocs op te vangen. In 1975 zou het sloopplan voor het DE-locomotiefpark beginnen en de herstructurering van het goederenvervoer zijn afgerond, zodat de tractiebehoefte voor de langere termijn kon worden vastgesteld. Gezien de financiële positie en de korte termijn waarbinnen de locomotieven beschikbaar moesten zijn, werd de oplossing gezocht in de aanschaf van tweedehands exemplaren.
In verband met de mijnsluitingen in Nederland bleek een aantal krachtige diesellocomotieven van de serie 151-155 bij de Staatsmijnen beschikbaar te komen. Deze werden als 2901-2905 door NS in dienst gesteld. Hoewel ze krachtiger waren dan de serie 2200 en bijzonder comfortabel, werd hun inzet beperkt door de slechte onderdelenpositie. Over één ding heerste altijd eensgezindheid: de locomotieven bezaten met de General Motors-dieselmotor type V12 567 een superbe krachtbron.
Na ongeveer vijf jaar dienst werden de locomotieven aan de Ferrocarriles de Via Estrecha (FEVE) verkocht en naar Spanje verscheept. Daar kregen ze de locnummers 1421-1425. Hier sleten ze hun laatste jaren, totdat in 1982 de normaalspoorlijnen van de FEVE werden omgebouwd tot smalspoor.
In dit boek wordt de geschiedenis uitgebreid belicht en met vele afbeeldingen geïllustreerd.

160 bladzijden met vele tekeningen, documenten en zo’n 170 foto’s waarvan vele in kleur .

De Amerikaanse Henschel-locomotieven van de Staatsmijnen

Martin van Oostrom

In het kader van ‘Spoorslag ‘70’ had NS dringend een aantal extra locomotieven nodig. In de eerste plaats werd gezocht naar een tijdelijke versterking van het materieelpark om een acuut gebrek aan diesellocs op te vangen. In 1975 zou het sloopplan voor het DE-locomotiefpark beginnen en de herstructurering van het goederenvervoer zijn afgerond, zodat de tractiebehoefte voor de langere termijn kon worden vastgesteld. Gezien de financiële positie en de korte termijn waarbinnen de locomotieven beschikbaar moesten zijn, werd de oplossing gezocht in de aanschaf van tweedehands exemplaren.
In verband met de mijnsluitingen in Nederland bleek een aantal krachtige diesellocomotieven van de serie 151-155 bij de Staatsmijnen beschikbaar te komen. Deze werden als 2901-2905 door NS in dienst gesteld. Hoewel ze krachtiger waren dan de serie 2200 en bijzonder comfortabel, werd hun inzet beperkt door de slechte onderdelenpositie. Over één ding heerste altijd eensgezindheid: de locomotieven bezaten met de General Motors-dieselmotor type V12 567 een superbe krachtbron.
Na ongeveer vijf jaar dienst werden de locomotieven aan de Ferrocarriles de Via Estrecha (FEVE) verkocht en naar Spanje verscheept. Daar kregen ze de locnummers 1421-1425. Hier sleten ze hun laatste jaren, totdat in 1982 de normaalspoorlijnen van de FEVE werden omgebouwd tot smalspoor.
In dit boek wordt de geschiedenis uitgebreid belicht en met vele afbeeldingen geïllustreerd.

160 bladzijden met vele tekeningen, documenten en zo’n 170 foto’s waarvan vele in kleur .