Op 27 augustus 2024 heeft de Rechtbank Zeeland-West-Brabant het faillissement uitgesproken van Train Charter Events BV en Train Events BV, met onder andere de handelsnaam Dinner Train. De onderneming, die diners aanbood in een rijdende trein, kampte al enige tijd met problemen. Daarom waren alle ritten geschrapt. De rechter heeft een curator aangewezen, die moet kijken of er nogmaals een doorstart voor het bedrijf in zit.
Was er eerder nog sprake van dat gedupeerden die een dinerrit bij Dinner Train hadden geboekt en waarvan de reis geannuleerd werd op een later moment het door hun betaalde bedrag terug zouden krijgen, is nu echter bekend geworden dat ‘voorlopig’ niet aan terugbetalen gedacht hoeft te worden. Met het bijkomende faillissement zal hier nu een streep doorheen gezet kunnen worden. Er is bovendien berichtgeving dat ook het personeel van de onderneming niet zou worden uitbetaald. Gedurende wat genoemd wordt ‘weken of maanden’ is het personeel niet betaald, waarbij het bedrijf schulden bij haar werknemers heeft en dit per persoon kan oplopen tot meer dan drieduizend euro. Het personeel bestaat nagenoeg geheel uit zzp’ers of uit studenten. Een dinerrit die om en na bij de twee uur duurt, kost ongeveer honderd euro per couvert, of per persoon. Dat betaalde geld lijken de dinergasten vooralsnog dus kwijt te zijn. Ook in België heeft de Dinner Train gedupeerde klanten, de start van de Belgische trein werd meermaals uitgesteld, maar reizigers konden wel kaartjes boeken.
Aan de klanten gaf het bedrijf wel een verklaring, die als argumentatie van de problemen vermeldt dat zij, omdat zij een rijdende trein zijn, afhankelijk zijn van veel sub-contractanten en dat het bedrijf betalingsachterstanden heeft omdat er in de afgelopen periode veel uitval is geweest van door Dinner Train gehuurde rijtuigen met het hoogtepunt rond Pasen, waarbij volgeboekte treinen compleet geannuleerd werden.
Het is niet de eerste keer dat het bedrijf in moeilijkheden verkeert: in 2019 was al sprake van een faillissement van de Dinner Train; destijds een product van Railpromo, waarna het bedrijf een doorstart maakte. De eerdere eigenaar van Railpromo werd leverancier van de Dinner Train via Train Charter Services bij wie de rijtuigen, locomotieven en rijdend personeel ingehuurd werd. Dit laatstgenoemde bedrijf met vrijwel dezelfde naam, Train Charter Services is niet failliet verklaard, wat de gevolgen zijn voor dit bedrijf is niet bekend. Of de Dinner Train terugkeert op het spoor of in een aangepaste vorm is momenteel niet bekend.