Tijdschrift voor spoorwegen en modelspoor

Deutsche Bahn bestelt Vectron locomotieven voor Nederland en België

Hoewel de toelating nog altijd op zich laat wachten, neemt het aantal Vectron-locs van Siemens dat besteld wordt voor het goederenverkeer in Nederland en België alleen maar toe. Vandaag heeft Deutsche Bahn (DB) bekend gemaakt zestig Vectrons te hebben besteld. Er is ook een optie op 40 extra locs.

Nog voor het eind van dit jaar zal Siemens vijf locs leveren aan DB. Ze krijgen ETCS aan boord plus alle detectie- en veiligheidssystemen voor Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland and Italië. In 2020 moet dan ook de toelating voor België gereed zijn. De locs zullen een vermogen hebben van 6.4MW (dat is normaal alleen beschikbaar onder wisselspanning) en een maximumsnelheid van 160 km/u.

Voor de eerste vijf machines steekt Siemens dus haar nek uit om ze op zeer korte termijn beschikbaar te hebben, over enkele maanden al dus. Dit past in het beeld van de afgelopen tijd waarin de DB duidelijk te kennen geeft snel meer moderne locs te willen. De markt voor spoorgoederenvervoer trekt aan, DB wil nu snel moderniseren, en het is ook mooi meegenomen dat de Duitse overheid aangekondigd heeft een fikse korting te geven op vergoedingen die voerders moeten betalen voor het gebruik van het spoor. Geld wat hier bespaard wordt kan nu meteen geïnvesteerd worden. Naast locs worden ook nieuwe goederenwagons aangekocht en wordt weer nieuw personeel aangenomen.

Siemens zal voor de DB pas echt aan de bak moeten in de tweede helft van 2018. In deze zes maanden zullen de overige 55 locs geleverd moeten worden. Genoeg te doen dus voor de medewerkers van de Siemens-fabriek in München de komende jaren.