Ook tussen 2020 en 2035 blijft Arriva de vervoerder op de noordelijke lijnen in Groningen en Friesland. Dat maakte de provincies Groningen en Friesland en Niedersachsen vandaag bekend. Arriva is nu al de vervoerder in het noorden en rijdt met materieel van het type GTW van Stadler. Deze vloot zal gemoderniseerd worden en er zal nieuw materieel besteld worden.
De meest opvallendste highlights zijn wel het nieuwe uiterlijk en dat er 18 “Flirtino’s” bij Stadler besteld gaan worden. Het nieuwe uiterlijk past bij de strategie die wij eerder in Rail Magazine 343 hebben beschreven. Het logo is moderner geworden en heeft een frisser uiterlijk gekregen.
FLIRT
Bij Stadler zullen 18 “Flirtino’s” besteld worden. Arriva geeft nu nog weinig details over de nieuwe treinstellen, maar ze moeten gebruik gaan maken van HVO (zeer schone biodiesel) in deze 18 Flirtino’s en het moet mogelijk zijn de treinstellen om te bouwen naar zero emissie. Hoe dit eruit gaat zien is nog niet bekend, vermoedelijk zal er een “powerpack” in het midden van de treinstellen worden geplaatst. Dit gebeurd bijvoorbeeld al voor de hybride FLIRT-treinstellen voor de regio Valle d’Aosta in Italië. Hier wordt een combinatie van een dieselmotor, batterijen en de mogelijkheid om elektrisch te rijden toegepast. (Zie tekening) Deze nieuwe treinen worden ingezet op het traject Leeuwarden – Groningen Europapark. Het aantal verschillende varianten FLIRT in Nederland komt daarbij op zeven.
Flirtino, foto Arriva/Stadler.
Tekening bimodale FLIRT van Valle d’Aosta.
Huidige vloot
De huidige floot van 69 treinstellen zal worden gerefurbished. Niet alleen het interieur zal worden aangepast en de kleurstelling, maar ook technisch zullen de treinstellen verbeterd worden. Ze zullen bijvoorbeeld geavanceerde batterij pakketten gaan krijgen, zodat alle treinen straks hybride zijn. De batterijen zullen de remenergie opslaan, waarmee ze niet alleen duurzamer zijn, maar ook wat stiller bij het wegrijden van een station. Dit heeft als voordeel dat er straks geen last meer is van (laagfrequente) geluidsuitstoot en trillingen door resonantie bij stilstaande treinen op eindpunten.
Foto Arriva/Stadler
Naast het nieuwe materieel en het opknappen van de huidige vloot gaat Arriva nog meer bieden voor de reiziger in het Noorden:
Extra ritten:
- Extra ritten van de tweede sneltrein Groningen-Leeuwarden v.v. op zaterdag- en zondagmiddag/-avond.
- Extra nachttrein Groningen-Leeuwarden in de nacht van donderdag op vrijdag en vrijdag op zaterdag.
- Ieder half uur een trein van Groningen naar Eemshaven tussen 6.00 en 20.00 uur.
- Extra ritten Sneek-Stavoren v.v. in de ochtend- en middagspits, en op vrijdag- en zaterdag een late avondrit Sneek-Stavoren en Stavoren-Leeuwarden.
Meer comfort en reisgemak:
- Zitplaatsindicatoren die via een app en op de buitenkant van de trein per compartiment tonen hoeveel zitplaatsen er beschikbaar zijn.
- De organisatie van de design freeze, waarbij we samen met reizigers en stakeholders de definitieve interieurkeuzes maken.
- In iedere trein twee afgesloten stiltecoupés waar reizigers comfortabel kunnen werken, studeren of genieten van de rust.
- Concrete verbeteringen voor de klantbeleving op stations en perrons, door o.a. een masterplan reisinformatie en jaarlijks stationsbudget.
- Een state of the art infotainment systeem, met actuele reisinformatie en flexibel in te zetten content, getoond op vier 18,5 inch displays per compartiment.
- Jaarlijks 2% CO2 reductie.
In 2020 zullen de eerste Flirtino’s in Groningen en Friesland gaan rijden alsmede de eerste opgeknapte GTW’s. Op 13 december 2020 zal de consessie van start gaan.