Vandaag werden de laatste meters gereden met het Materieel’64. De treinstellen Mat’64 zijn vanaf het midden van de jaren zestig beeldbepalend geweest voor de stoptreindiensten bij NS en later ook ingezet bij andere, regionale vervoerders.
Met maar liefst vier treinstellen werd er vroeg in de ochtend gestart met de rit in Maastricht. Vanaf daar werd er koers gezet naar de Lichtstad, Eindhoven en Den Bosch. Vanaf Den Bosch ging het via Nijmegen, Deventer naar Zwolle en via de Veluwe naar Amersfoort. Aldaar moest er nog gerangeerd worden met de 876 die de gehele rit achterop reed en vanaf Amersfoort voorop. Zodoende werd het treinstel niet opgesloten in het Spoorwegmuseum.
Tijdens deze laatste rit is tussen ’s Hertogenbosch en Nijmegen het nieuwe boek “Treinstellen Plan T en V” officieel overhandigd. Auteur Harry Peters overhandigde tijdens de rit het boek aan Sander van Klaveren, Johan van Klaveren en Albert Andriessen, drie generaties spoormannen. Meteen werd er het boek doorgebladerd en kwamen er vele herinneringen boven. Het boek is sinds vandaag verkrijgbaar in onze webshop.
Harry Peters overhandigde tijdens de rit het boek aan Sander, Johan van Klaveren en Albert Andriessen, drie generaties spoormannen.
Direct even bladeren!
In Arnhem werd er nog even geposeerd voor de aanwezige pers.
Nog even poseren bij het treinstel.
De laatste meters voor het museum…
Het einde van een tijdperk!
De laatste machinist Patrick Lippus, overhandigde de sleutel van treinstel 876 aan het Spoorwegmuseum.
Meer zien? Bekijk het verslag in Rail Magazine 339 welke over vier weken uitkomt. Bestel ook het boek “Treinstellen Plan T en V” voor meer informatie over de treinstellen, de bouw, en de laatste jaren, aangevuld met fraaie foto’s.