Hogesnelheidslijnen hebben de spoorwegen in veel landen nieuw elan gegeven. Er bleek een alternatief te bestaan voor het vliegtuig en de auto. De reissnelheid kon spectaculair toe- en de reistijd navenant afnemen.
In Europa en Oost-Azië gaat geen jaar voorbij of er wordt nieuw hogesnelheidsmaterieel gepresenteerd en in dienst gesteld. Nieuwe grenzen worden daarbij opgezocht. Heette jarenlang een snelheid van 300 km/uur bedrijfseconomisch optimaal, inmiddels wordt deze al in sommige landen overschreden. Snelheden tot 350 en 360 km/uur zijn in voorbereiding en zelfs wordt al het magische getal van 400 km/uur genoemd.
De ontwikkeling hiertoe is echter niet nieuw. Japan nam al in 1964 de eerste hogesnelheidslijn in dienst, gevolgd door vele andere. Frankrijk volgde in 1981 en Duitsland weer tien jaar later.
In dit boek worden zowel de geschiedenis als de actuele stand van zaken van de moderne hogesnelheidslijnen in de wereld behandeld. Zowel infrastructuur als materieel komen uitgebreid aan de orde. Ook is de bouw van de HSL-Zuid beschreven met prachtige luchtfoto’s die nog niet eerder gepubliceerd zijn!