Tijdschrift voor spoorwegen en modelspoor

6 assen en 12.000 pk: Rail Force One krijgt Euro 9000

Goederenvervoerder Rail Force One uit Rotterdam krijgt in 2023 de beschikking over de Euro 9000 van Stadler Rail. De machines zullen geleased worden via European Loc Pool (ELP) uit Zwitserland.

Het is de eerste keer dat wij concrete informatie binnen hebben gekregen over dit geheel nieuwe type locomotief, dat momenteel nog wordt ontwikkeld. Stadler Rail zal de locs in haar fabriek in het Spaanse Valencia bouwen. ELP heeft in mei 2019 de eerste tien exemplaren besteld. De Euro 9000 is een doorontwikkeling van de Stadler Euro Dual. Dit type combineert ruim 6 MW vermogen als elektrische loc met een dieselmotor van Caterpillar die 2.8 MW levert. De Euro 9000 wordt als elektrische loc gebouwd en zal, zoals de naam al suggereert, 9 MW (!) vermogen krijgen.

Naar keuze kan Stadler de machines dan voorzien van één or meerdere 700 kW-sterke hulpdieselmotoren voor rangeerwerk en korte trajecten zonder bovenleiding. ELP heeft ervoor gekozen haar machines met twee van deze hulpdiesels uit te rusten. Rail Force One kan dus vanaf 2023 ook zonder bovenleiding haar locs blijven gebruiken.

Er is nog geen informatie over de exacte inzet van de locs of voor welke landen de machines toegelaten zullen worden.

Special voor de Euro 9000 heeft Railcolor Design een kleurstelling ontworpen die duidelijk moet maken dat met deze loc rekening gehouden moet worden. Eerder al tekende het ontwerpbureau voor Rail Force One’s Vectron locomotief, die je inmiddels ook wel kent onder de bijnaam ‘de haai’ of ‘Sharky’.

Meer weten over de Euro Dual en Euro 9000? In Rail Magazine 371 staat een uitgebreid verslag van het bezoek van Rail Magazine aan de Stadler-fabriek in Valencia. Ook hebben we samen met Railcolor een video van de Euro Dual, met een kijkje in de fabriek en een testrit buiten het fabrieksterrein: