Tijdschrift voor spoorwegen en modelspoor

V250 gaat in Italië rijden

De Italiaanse krant La Gazzetta del Mezzogiorno meldt dat in juni Trenitalia de V250 treinstellen tussen Rome, Bari en Lecce wil inzetten. Naar verluidt, moet Trenitalia  de V250’s van Hitachi Rail Italië (voorheen bekend als AnsaldoBreda) als gevolg van ” industrie-politieke redenen” overnemen en heeft nu gekozen voor deze lijn naar het zuiden, waar de treinstellen in gezet gaan worden. Eerdere verkoop aan Turkije van de treinstellen strandde vroegtijdig.

De V250’s ook wel bekend als “de Fyra” gaan in Italie de ETR 485 kantalbaktreinstellen vervangen. De V250’s zullen daardoor wel wat trager zijn dan de huidige treinstellen doordat deze op het meer bochtige traject van de klassieke lijn maximaal 25 km/h langzamer gaan rijden, door het ontbreken van een kantalbakinstallatie. Op de hogesnelheidslijn is dit geen probleem, de ETR 485 heeft ook een topsnelheid van 250 km/h. Bij de indienststelling van de V250 zal de reistijd wat langer gaan worden, Trenitalia wil dit probleem oplossen door minder frequent te stoppen op een aantal stations en een aantal stations overslaan. De treinen zullen niet meer stoppen op bijvoorbeeld station Foggia, lokale politici zijn tegen deze plannen.

Na de indienststelling in december 2012 hebben de treinstellen na vele proefritten slecht een klein maandje in Nederland en Belgie gereden over de HSL. In januari 2013 stopten de NS en de NMBS met de Fyra en werden de treinstellen buiten dienst gezet. De treinstellen zouden technische gebreken vertonen en zouden onbetrouwbaar zijn. In 2014 werden de treinstellen naar Italië terug gesleept, de laatste Fyra de 4801 vertrok op 22 november 2014 uit Nederland.

Ferrovie.info heet vorige maand een overzicht gepubliceerd waar alle 19 gebouwde treinstellen zich bevinden in Italië.

  • 16 treinstellen zijn geparkeerd op het Interporto di Prato.
  • Een set zijn staat bij SITAV en wordt gebruikt voor testritten door Trenitalia.
  • De rijtuigen van twee treinstellen staan bij Pistoia, waar Hitachi Rail Italië een fabriek heeft.

De geparkeerd treinstellen op het Interporto di Prato. Bron Google Maps.