Tijdschrift voor spoorwegen en modelspoor

Terug in Nederland: PKP Cargo

Vandaag kwam een containertrein bij Bad Bentheim de grens over, de trein was afkomstig uit China. Vooralsnog niks nieuws, wel opvallend was dat het een trein betrof van PKP Cargo die met eigen tractie de trein naar Tilburg brengt.

PKP Cargo was al enige tijd actief in Nederland, eerst met het rijden van de Poznan Shuttle in opdracht van ERS. Later probeerde het ook zelf nog kolentreinen in 2015 en autotreinen in 2016 te rijden, zonder veel succes. PKP Cargo had hiervoor een locomotief die geschikt was voor Nederland, de blauwe 189 205.

In opdracht van ERS reed PKP Cargo enkele tijd de Poznan-Shuttle. Op 11 juni 2014 komt de 189 205 met de trein uit Poznan door Rijssen onderweg richting Rotterdam.

Vectrons
In 2015 maakte het Poolse staatsbedrijf bekend dat het vijftien Vectrons zou kopen bij Siemens, drie hiervan zouden ook geschikt worden voor Nederland. In januari 2016 werden de eerste locomotieven geleverd, ze zijn ingedeeld in de serie EU46-5xx / 193 5xx / 5370 0xx. Het grootste deel van de meersysteemlocs zijn allemaal uitgerust met de systemen voor Duitsland, Oostenrijk, Hongarije, Polen, Tsjechië, Slowakije en Roemenië. Drie hiervan zijn ook geschikt voor Nederland. Het duurde ruim vier jaar voordat we de eerste loc in Nederland konden zien.

Meer treinen uit China
PKP Cargo is op dit moment de tweede vervoerder die treinen vanuit China naar Tilburg rijdt. De trein van PKP Cargo komt uit een andere regio dan de treinen van LTE, die komen vanuit de regio Chengdu. Of het een vaste verbinding wordt is nog even de vraag, het kan ook een extra zending zijn in verband met het coronavirus.

PKP Cargo 193 515 komt met een containertrein vanuit China op 29-04-2020 door Holten richting Tilburg.