Tijdschrift voor spoorwegen en modelspoor

Stadler Euro9000 in Nederland

Op 6 december 2021 werd de eerste Stadler Euro9000 overgebracht vanuit Mönchengladbach naar Blerick waar de loc tot 10 december verbleef. Door Rotterdam Rail Feeding is de loc die dag naar Zwolle gebracht waarna aansluitend in de nacht werd gestart met de testritten. 

De Euro9000 is een nieuw loctype van Stadler gebasseerd op de EuroDual die momenteel bij vele particulieren spoorwegmaatschapijen dienst doet. De Euro9000 is anders dan de EuroDual, die beschikt over een CAT C175-16 motor met een vermogen van 2800 kW en kan elektrisch dienst doen onder 15 kV en 25 kV. De Euro9000 is een meersysteemslocomotief, geschikt voor 1,5 kV, 3 kV gelijkspanning en 15 kV en 25 kV wisselspanning, daarnaast is de loc voorzien van twee kleinere dieselmotoren met een totaalvermogen van 1900 kW. De loc zit hiermee met zijn vermogen van de dieselmotoren tussen de G1206 en G2000 in van Vossloh, elektrisch is het vermogen onder wisselspanning maximaal 9000 kW. De loc zoals die nu wordt getest in Nederland is voorzien van het D/A/CH/I/NL/B-pakket, ideaal voor het noord/zuid verkeer door Alpenlanden. Afgelopen nacht werd met de 2019 301 proefritten gereden in dieselmodus op de Hanzelijn. Hierin verzorgd Rotterdam Rail Feeding het personeel in opdracht van Ricardo Rail.

Dat de Euro9000 in Nederland zal gaan rijden is zeker, Rail Froce One was de eerste vervoerder die aankondigde de loc te gaan inzetten in Nederland, drie stuks zijn gehuurd van European Loc Pool (ELP). Ook RTB Cargo heeft vier machines gehuurd en HSL Logistik vijf. ELP heeft onlangs bekend gemaakt dat het tien extra machines zal afnemen bij Stadler, het totaal aantal Euro9000-machines dat ELP afneemt komt hierbij op twintig.

In de komende uitgave van Rail Magazine meer informatie over de EuroDual, met daarbij ook artikel over het voorbeeld en het recent uitgebrachte model van Sudexpress. In Rail Magazine 391 (januari 2022) meer informatie over de Euro9000 en de proefritten.