NS heeft vandaag de nieuwe dubbeldekker gepresenteerd die besteld is bij het Spaanse CAF. Het gaat om een mock-up, dat een gedetailleerd beeld geeft van hoe de trein er van binnen en buiten uit zal zien. De trein werd voor het eerst getoond tijdens de perspresentatie van de NS-jaarcijfers. Het nieuwe model markeert een belangrijke stap in de vernieuwing van het materieel van NS, met het oog op de groeiende vraag naar treinreizen in de komende jaren.
De combinatie van een enkeldeks- met dubbeldeksrijtuigen is nieuw in Nederland, elders in Europa komen we dit concept al veelvuldig tegen. Hier kunnen bijvoorbeeld mensen in een rolstoel of met een kinderwagen zelfstandig de trein in komen. Deze combinatie van rijtuigen is nieuw in Nederland. NS heeft bij CAF zestig van deze treinen besteld, 30 vierdelige en 30 zesdelige treinstellen. De maximum snelheid van de trein is 160 km/h. De trein kan alleen rijden op het 1500 volt net in Nederland en beschikt niet over een 3 of 25 kV installatie. Hierdoor zal ook de komende jaren de bovenleidingspanning in Nederland niet geüpgraded gaan worden. Wel is de trein voorzien van ETCS en ATB doormiddel van een STM.
Interieur
n 2018 presenteerde NS de nieuwe interieurvisie tijdens de Dutch Design Week. Ruim 600 treinreizigers hebben vervolgens de ontwerpen in de praktijk getest. Later werd dit concept uitgewerkt en in maart 2020 gepresenteerd in Culemborg. Veel elementen die toen gepresenteerd werden zien we terug in de nieuwe trein. Zo is in de eerste klas gekozen voor twee zitplaatsen aan beide kanten van het gangpad en worden nieuwe zitjes geïntroduceerd: een hoge bartafel langs het raam met zicht naar buiten, waar reizigers hun laptop open kunnen klappen en een verhoogd zitje voor vier personen met ruimte voor extra bagage. Bij bijna alle zitplaatsen zijn stopcontacten en USB-c-oplaadpunten aanwezig. Ten slotte zien reizigers bij binnenkomst direct een digitaal scherm met uitgebreide reisinformatie. De wanden en deuren van de trein zijn versierd met kunst van kunstenaar Marieke van Diemen, wat bijdraagt aan de sfeer en uitstraling van het interieur.
Duurzaamheid
Een ander belangrijk aspect van de nieuwe dubbeldekker is de duurzaamheid. NS heeft ervoor gekozen om gebruik te maken van hernieuwbare, gebruikte en gerecycled materialen, wat bijdraagt aan een duurzamer treinontwerp. De nieuwe trein is bovendien de eerste met een ‘materiaalpaspoort’. Dit paspoort geeft inzicht in de oorsprong van de materialen die worden gebruikt voor de bouw van de trein. Dit zorgt ervoor dat circulaire materialen worden geselecteerd, die niet bijdragen aan de uitputting van grondstoffen en na de levensduur van de trein gerecycled kunnen worden. NS hoopt op deze manier de hoeveelheid afval in de toekomst tot een minimum te beperken.
De Toekomst van Treinreizen
De eerste treinen worden naar verwachting in 2029 voor het eerst ingezet. NS kijkt uit naar de lancering van deze nieuwe dubbeldekker, die niet alleen inspeelt op de groei van het aantal treinreizigers, maar ook een bijdrage levert aan de verduurzaming van het treinreizen. Met het nieuwe ontwerp biedt NS reizigers een comfortabele, toegankelijke en duurzame reiservaring, die aansluit bij de wensen van de moderne reiziger.