In de Spaanse fabriek van Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) gaat de Sprinter Nieuwe Generatie voor NS gebouwd worden. Onderdeel van de bestelling is een 1 op 1 model van het voorgestelde ontwerp.
De zijkant van de mockup. Bij het bezoek werden al bijnamen als Adelaar, Uil, Koala en zelfs Albatros verzonnen. Opvallend is het nummer 2701, zou het een subtiele hint naar de toekomstige nummering zijn?
De vuilnisbak in de mockup is verdeeld in drie delen: papier, plastic en restafval. Ten tijde van het bezoek waren er plannen om de bak te verdelen in twee compartimenten en een aparte, grotere bak voor het restafval in het interieur te verwerken.
In de eerste en tweede klasse zijn de stoelen bekleed met leer. Daarnaast zijn de ze zo geplaatst dat er plaats is voor zowel vier als twee personen. Klapzittingen hebben een paarse kleur, om aan te geven dat hier ook plaats is voor rolstoelen en kinderwagens.
Volgens de nieuwe normen moet een rolstoel volledig om zijn as kunnen draaien in het toilet in de trein. Daarom wordt de SNG uitgerust met een ruim, rolstoeltoegankelijk toilet.
De toiletruimte in de SNG is voorzien van een toilet, vuilnisbak, wastafel en beugels om aan vast te houden. Boven het toilet is een uitklapbare babytafel.
De coupés zijn uitgevoerd met veel glas. Dit zorgt voor goed zicht door de hele trein, zowel voor reizigers als het personeel, en dat verbetert de veiligheid in de trein.
Op verschillende plekken in het toilet zijn kenmerkende Nederlandse huizen aangebracht op de wanden.
Om het toilet toegankelijk te maken voor slechtzienden zijn de knoppen voor nood en om het toilet door te spoelen aangebracht op contrasterende vlakken.
Hallo!
Een zekerheid is dat elk stoelenpaar een stopcontact en een USB-aansluiting krijgt.
De coupés zijn uitgevoerd met veel glas. Dit zorgt voor goed zicht door de hele trein, zowel voor reizigers als het personeel, en dat verbetert de veiligheid in de trein.
2e Klasse
1e Klasse
Foto’s + Tekst Koen Brouwer