Tijdschrift voor spoorwegen en modelspoor

Einde Mat ’64 nu definitief

Na een drietal maanden uitstel is er op 29 maart alsnog een eind gekomen aan de inzet van het Mat ’64. Met een laatste rit op 30 maart naar Maastricht werden ze allemaal op het emplacement opgesteld en per 4 april formeel terzijdegesteld.

Op 12 december 2015 zouden de treinstellen feitelijk hun laatste rit rijden, maar zoals we destijds gemeld hadden op onze site werd dit verlengd tot maart/april. Twintig treinstellen zijn in dienst gebleven om het materieeltekort van NS op te vangen in de wintermaanden. In de wintermaanden zijn altijd meer defecten dan gemiddeld. Nu het weer lente is geworden zijn de treinstellen uiteindelijk overbodig geraakt en zijn ze allemaal aan de kant gezet in Maastricht. Een deel van de treinstellen is ook opgesteld op het emplacement van Nijmegen, wachtend op een laatste reis naar de sloop.

De laatste weken waren de treinstellen vooral nog te zien in de treinseries 4400/9600 (Nijmegen – Den Bosch – Deurne) en 7600 (Zutphen – Nijmegen). In de afgelopen weken zijn ook diverse stellen al naar Maastricht gedirigeerd en buiten dienst gesteld. De laatste op Nijmegen achtergebleven 466 ging in de avonduren van 30 maart als trein 89284 via Arnhem en Utrecht naar de wasmachine in Rotterdam. Na een wasbeurt vertrok het stel als trein 89285 naar Maastricht en arriveerde als laatste PlanV in Maastricht.

In de zomermaanden reizen er minder mensen met de trein, wanneer in september iedereen weer naar school gaat zal ook de inzet van DDM-1 starten. Met deze eerste generatie dubbeldeksrijtuigen wordt volop testritten gereden. Ook stroomt in december een deel van de 58 bestelde FLIRT3 treinstellen in, de eerste drie zijn inmiddels voor proefritten in Nederland.

12325310_693650300770732_2041939127_n