Tijdschrift voor spoorwegen en modelspoor

Dit wordt de nieuwe intercity

Vandaag werd bij Alstom in Katowice een nieuwe productiehal in gebruik genomen. In deze nieuwe hal wordt onder andere de Trenitalia Pop en de NS Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) gebouwd. Het eerste treinstel moet in maart 2019 naar Velim voor testritten, toch konden we een glimp opvangen van het nieuwe treinstel.

De basis van de ICNG begint net als bij de Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) met een aluminium casco. Dit wordt in Katowice geassembleerd met hightech lasrobots.

Wanneer een casco gereed is gaat het richting de spuithallen. Het casco wordt hierbij geheel zwart gespoten en niet geel. Uiteindelijk zullen de treinstellen gestickerd worden, dit is onderhoudsvriendelijker (bijvoorbeeld bij graffiti verwijderen) en de treinstellen blijven langer glimmen.

Vervolgens gaan de bakken naar de af montage waar de cabines gemonteerd worden, vloer, plafond, stoelen geplaatst worden en het toilet. Als het stel gereed is wordt het van stickers voorzien en kan het stel richting Tsjechië voor de eerste zelfstandige meters op het spoor. In Velim zal het treinstel vanaf maart 2019 langdurig getest worden voordat we een stel in Nederland zullen zien. Ook zal de ICNG naar de klimaatkamer van Wenen gaan voor proeven.

Uiteindelijk moet de ICNG er zo uit komen te zien:

In de InnoTrans uitgave wordt uitgebreid het Italiaanse zusje besproken, de Pop. In Rail Magazine 359 lees je een uitgebreid verslag over de SNG.

In Rail Magazine 360 lees je meer over de ICNG.

Share this post
  , , , , , , , , ,