Tijdschrift voor spoorwegen en modelspoor

De Lijn plaatst grote order bij CAF

Het Spaanse CAF is geselecteerd als preferred bidder voor levering van 146 lage vloer trams aan De Lijn, de order heeft een waarde van €320 miljoen, dat heeft de Vlaamse vervoerder bekend gemaakt.

Voor CAF is het de derde order in korte tijd voor de Benelux, eerder werd er door Amsterdam al 63 trams besteld met een optie op 60 extra en werd de order van Utrecht uitgebreid met 22 extra voertuigen, waarbij het totaal uitkomt op 49 trams. Recentelijk heeft CAF ook een raamovereenkomst gesloten met het Brusselse MIVB over de levering van 43 metro’s, met optie op 47 extra de komende twaalf jaar. Met deze grote order voor De Lijn erbij van 146 trams komt het totaal aantal te leveren voertuigen voor de Benelux op 301 en 107 voertuigen als optie.

Specificaties
Voor De Lijn is het de grootste order sinds jaren, er zullen drie verschillende uitvoeringen komen van de nieuwe trams. Hierbij zullen ook de markante BN-trams die langs de kust rijden vervangen worden. Hiervoor komen 62 nieuwe eenrichtingstrams met een breedte van 2400mm. In Antwerpen zal het resterende PCC-wagenpark vervangen worden door de komst van 66 eenrichtingtrams met een breedte van 2300mm. De overige 18 stuks krijgen twee cabines’s, worden ook 2300mm breed en zullen ingezet worden in Gent. De eerste voertuigen zullen naar verwachting in 2018 instromen.

Bezwaar
Van de vijf bedrijven die een bod hebben gedaan op de order werden alleen Bombardier en CAF geselecteerd die daadwerkelijk aan de eisen voldeden van De Lijn. Eerder had De Lijn al 88 Flexity 2 trams besteld bij Bombardier voor Antwerpen en Gent. Na de bekendmaking diende Bombardier bezwaar aan voor de gunning van de opdracht. De Raad van State zal het bezwaar op 22 november behandelen.

de-lijn-2

PCC 6215 in Gent op Lijn 4 onderweg naar Moscow

delijn1

PCC 7032 actief op Lijn 12 in Antwerpen richting het Sportpaleis.