Tijdschrift voor spoorwegen en modelspoor

DB bestelt Talgo-treinen voor Amsterdam – Berlijn

Bovenstaande foto dient alleen ter illustratie van het artikel. Te zien is de Avril van Talgo, een ander product van de fabrikant. Er is nog geen informatie over hoe de treinen voor de DB eruit gaan zien.

De Duitse spoorwegen (DB) gaan in zee met het Spaanse Talgo. Vanaf 2023 zal de fabrikant nieuwe treinen gaan leveren voor het intercity- en eurocity-netwerk van de DB.

Het gaat om een eerste bestelling met een waarde van ongeveer 550 miljoen euro – daarvoor zullen 23 treinen gebouwd worden die zullen bestaan uit een locomotief/motorwagen + tussenrijtuigen + stuurstandrijtuig. Het materieel wordt aangeduid als ‘Talgo 230’ wat betekent dat de maximumsnelheid 230 km/u zal bedragen. De bestelling kan later nog uitgebreid worden naar 100 treinen. Ook zijn al drie concrete lijnen bekend gemaakt waar de DB het nieuwe materieel zal gaan inzetten:

  • Amsterdam – Berlijn
  • Keulen – Westerland (Sylt)
  • Hamburg – Oberstdorf

Een interessante selectie, een internationale verbinding en twee lijnen naar Westerland (Sylt) en Oberstdorf hebben deels geen bovenleiding. We zijn benieuwd naar het exacte technische concept van de nieuwe treinen, en hoe deze er uit gaan zien natuurlijk.

Over Talgo
Talgo staat bekend om haar afwijkende concept voor passagierstreinen: korte bakken, met één as per bak. Ze zijn lager (makkelijke instap!) en staan bekend om de rustige loop. Ze kunnen breder uitgevoerd worden waardoor je stoelen in 2+3 opstelling kan toepassen. Voor de Spaanse spoorwegen ontwikkelt Talgo op dit moment een nieuwe hogesnelheidstrein op basis van de Talgo Avril (titelfoto). Tevens is de fabrikant nog in de race om de nieuwe hogesnelheidstreinen voor de HS2 in Groot-Britannië te mogen leveren.