Tijdschrift voor spoorwegen en modelspoor

Aanbesteding noordelijke diesellijnen gestart

Vanaf dinsdag 31 januari kunnen bedrijven zich inschrijven op de treinconcessie van de noordelijke diesellijnen. Dit betreft de trajecten van Leeuwarden naar Harlingen/Stavoren, Leeuwarden – Groningen, Groningen – Delfzijl/Roodeschool en Groningen – Weener/Veendam. Arriva voert tot december 2020 de dienst hier nog uit, vanaf de dienstregeling wissel kan een nieuwe vervoerder op deze lijnen de dienst uit voeren. NS blijft rijden tussen Groningen en Zwolle wat niet opgenomen wordt in deze concessie, dit blijft onderdeel van het hoofdrailnet.

Het nieuwe contract heeft een looptijd van 15 jaar. In de aanbesteding stellen de provincies onder meer eisen op het gebied van betrouwbaarheid, zoals op tijd rijden, en comfort. Zo willen ze dat er voldoende zitplaatsen voor iedereen zijn en dat de vervoerders wifi aanbieden in de trein. Naast deze zaken willen de provincies vooral dat de treinen goed aansluiten op elkaar en op de intercity’s en stoptreinen richting Zwolle.

Nachttreinen
Naast deze plannen wordt de dienst verder uitgebreid, op sommige trajecten gaat er om het kwartier gereden worden en komen er nachttreinen. Tussen Leeuwarden en Winschoten moeten er vanuit Groningen meer sneltreinen gaan rijden, vanuit Groningen moet ook een nachttrein gaan rijden naar Leeuwarden. Die zou van donderdag op vrijdag en van vrijdag op zaterdag moeten gaan rijden, aansluitend op de laatste intercity vanuit Zwolle. De vervoerders die een bod gaan doen op deze concessie wordt gevraagd hiervoor een prijsopgave voor te doen.

Stadskanaal en Bremen
De nieuwe vervoerder moet ook gaan meewerken aan de mogelijke doortrekking van Veendam naar Stadskanaal en de doortrekking van Leer naar Bremen. Dit laatste is pas mogelijk als de brug over de Ems weer gerepareerd is. Tot die tijd zou er een nieuwe bus gaan rijden vanuit Groningen naar Leer.

In juli moet bekend worden welke vervoerder vanaf december 2020 op deze diesellijnen mag gaan rijden. Wel willen de provincies dat de treinen op duurzame brandstoffen gaan rijden. Wat dit betekend voor het huidige materieel is niet bekend, de GTW’s van Stadler kunnen nog 15 jaar mee.