Tijdschrift voor spoorwegen en modelspoor

22 extra trams voor Utrecht

Vanaf 2020 kunnen reizigers zonder overstap gebruik maken van de sneltram tussen Utrecht Science Park / De Uithof, Utrecht C.S., Nieuwegein en IJsselstein. Voor deze doorgaande verbinding worden de haltes aangepast en wordt de trambaan in IJsselstein en Nieuwegein-Zuid vernieuwd, ook worden er 22 langere trams bijbesteld. Twee jaar geleden zijn al voor de Uithoflijn 27 URBOS100 trams besteld bij CAF.

Het dagelijks bestuur van de provincie Utrecht heeft groen licht gegeven voor investering in de bereikbaarheid van de stad. Met het koppelen van de Uithoflijn aan de oude lijn wordt er een doorgaande dienst door de stad aangeboden. Reizigers hoeven hierdoor niet meer over te stappen op Utrecht Centraal. Hiervoor moet de trambaan in Nieuwegein-Zuid en IJsselstein nog vernieuwd worden en worden de haltes verlaagd door de komst van 22 lagevloer trams.

Nieuwe trams
De eerste URBOS100 zal vanaf eind 2017 in dienst komen in de stad. De huidige vloot trams is rond 2020 aan het einde van de technische levensduur, daarom wil het college 22 nieuwe trams bestellen. Hierdoor wordt er bij CAF een optie ingewisseld voor de levering van 22 extra trams van het type URBOS100. De trams worden wat langer dan de voertuigen voor de Uithoflijn, 75 meter in plaats van 67 meter. Per voertuig levert dit een capaciteit op voor ongeveer 490 reizigers. De extra capaciteit is nodig om de groei op te vangen van het aantal reizigers in het openbaar vervoer voor de periode tot 2030. Deze groei wordt name op de nieuwe Uithoflijn verwacht. Voor het eind van het jaar wil de provincie alles rond hebben, de provinciale Staten van Utrecht behandelen dit voorstel op 12 december 2016.

Foto: CAF