Van TEE tot TGV (deel 1)

19.95 incl. BTW

Van TEE tot TGV (deel 1)

19.95 incl. BTW

25 jaar Thalys (deel 1)

Wat zijn de karavanen van de nieuwe tijd? Lees het in een verhaal van Philip Freriks, waarmee het eerste deel van het boek ‘Van TEE tot TGV, 25 jaar Thalys’ ingeleid wordt.
In zijn studententijd was Philip conducteur op de trein naar Parijs.

De Trans Europ Express, het in 1957 opgestarte vervoer met snelle en comfortabele treinen tussen de grote Europese steden, bood de reiziger een alternatief voor het vliegtuig. De luchtvaart maakte al in de jaren vijftig een snelle groei door, mede door de ontwikkeling van de straalmotor. In de 21e eeuw proberen spoorwegmaatschappijen opnieuw luchtpassagiers te verleiden de trein te nemen. De trein wordt als een milieuvriendelijk alternatief voor het vliegtuig beschouwd. Samenwerking tussen Europese spoorwegbedrijven wordt nu vooral zichtbaar door het zich uitbreidende internationale netwerk van hogesnelheidslijnen.

In 2022 is het 25 jaar geleden dat de door Thalys geëxploiteerde treindienst tot stand kwam zoals die in zijn huidige vorm bestaat. Nadat in 1996 de eerste Thalys reed tussen Amsterdam, Brussel en Parijs, werden daar in 1997 de treinen naar en van Duitsland aan toegevoegd. In twee delen wordt een beeld geschetst van de treinen op dit netwerk. Het eerste deel gaat over de TEE- en D-treinen die de Thalys voorgingen. Het tweede deel pakt de draad op met de komst van de Thalys in 1996.

Categorieën: , Tags: , , , ,

25 jaar Thalys (deel 1)

Wat zijn de karavanen van de nieuwe tijd? Lees het in een verhaal van Philip Freriks, waarmee het eerste deel van het boek ‘Van TEE tot TGV, 25 jaar Thalys’ ingeleid wordt.
In zijn studententijd was Philip conducteur op de trein naar Parijs.

De Trans Europ Express, het in 1957 opgestarte vervoer met snelle en comfortabele treinen tussen de grote Europese steden, bood de reiziger een alternatief voor het vliegtuig. De luchtvaart maakte al in de jaren vijftig een snelle groei door, mede door de ontwikkeling van de straalmotor. In de 21e eeuw proberen spoorwegmaatschappijen opnieuw luchtpassagiers te verleiden de trein te nemen. De trein wordt als een milieuvriendelijk alternatief voor het vliegtuig beschouwd. Samenwerking tussen Europese spoorwegbedrijven wordt nu vooral zichtbaar door het zich uitbreidende internationale netwerk van hogesnelheidslijnen.

In 2022 is het 25 jaar geleden dat de door Thalys geëxploiteerde treindienst tot stand kwam zoals die in zijn huidige vorm bestaat. Nadat in 1996 de eerste Thalys reed tussen Amsterdam, Brussel en Parijs, werden daar in 1997 de treinen naar en van Duitsland aan toegevoegd. In twee delen wordt een beeld geschetst van de treinen op dit netwerk. Het eerste deel ‘Van TEE tot TGV, 25 jaar Thalys (deel 1)’ gaat over de TEE- en D-treinen die de Thalys voorgingen. Het tweede deel pakt de draad op met de komst van de Thalys in 1996.