Stoomlocomotieven Serie NBDS 30-37 en 118-121 (NS-series 3500 en 4500)

38.00 incl. BTW

Stoomlocomotieven Serie NBDS 30-37 en 118-121 (NS-series 3500 en 4500)

38.00 incl. BTW

 

Eind 1908 stelde de Noord-Brabantsch-Duitsche Spoorweg-Maatschappij zes sneltreinlocomotieven in dienst, gebouwd door Beyer Peacock in Manchester.

Het waren de eerste stoomlocomotieven voor de sneltreindienst in Nederland met drie gekoppelde assen, in het bijzonder bedoeld als trekkracht voor de mailtreinen Vlissingen – Berlijn op het gedeelte Boxtel – Wesel.

De NBDS was voortdurend in een felle concurrentiestrijd gewikkeld met de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (SS) en slaagde er in december 1892 definitief in het internationale verkeer via haar lijn te laten lopen. Bij hun komst trokken de 30-35 genummerde machines alom de aandacht, niet in het minst vanwege de opvallende blauwe kleur, die hun de bijnaam Blauwe Brabanders zou opleveren.

In 1915 volgde een zevende locomotief en in 1920 een achtste. Deze laatste kwam als SS 988 in dienst, aangezien de grote concurrent in juni 1919 de exploitatie van de NBDS had overgenomen.

Ook met de indienstelling van de 1’D-goederenlocomotief 118 in 1917 had de NBDS een primeur: het was de eerste machine met losse tender die vier gekoppelde assen bezat. De maatschappij had er weliswaar nog drie meer besteld, maar de inmiddels uitgebroken Eerste Wereldoorlog werkte zeer vertragend op de aflevering door Hohenzollern in Düsseldorf. In 1918 kon loc 119 in dienst worden gesteld, maar de overige twee kwamen pas in 1920 van de fabriek als SS 1303 en 1304.

In dit boek worden de ontstaansgeschiedenis, de constructie en de dienstuitvoering beschreven, alles geïllustreerd met veel foto’s en tekeningen.

 

Eind 1908 stelde de Noord-Brabantsch-Duitsche Spoorweg-Maatschappij zes sneltreinlocomotieven in dienst, gebouwd door Beyer Peacock in Manchester.

Het waren de eerste stoomlocomotieven voor de sneltreindienst in Nederland met drie gekoppelde assen, in het bijzonder bedoeld als trekkracht voor de mailtreinen Vlissingen – Berlijn op het gedeelte Boxtel – Wesel. 

De NBDS was voortdurend in een felle concurrentiestrijd gewikkeld met de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (SS) en slaagde er in december 1892 definitief in het internationale verkeer via haar lijn te laten lopen. Bij hun komst trokken de 30-35 genummerde machines alom de aandacht, niet in het minst vanwege de opvallende blauwe kleur, die hun de bijnaam Blauwe Brabanders zou opleveren.

In 1915 volgde een zevende locomotief en in 1920 een achtste. Deze laatste kwam als SS 988 in dienst, aangezien de grote concurrent in juni 1919 de exploitatie van de NBDS had overgenomen.

Ook met de indienstelling van de 1’D-goederenlocomotief 118 in 1917 had de NBDS een primeur: het was de eerste machine met losse tender die vier gekoppelde assen bezat. De maatschappij had er weliswaar nog drie meer besteld, maar de inmiddels uitgebroken Eerste Wereldoorlog werkte zeer vertragend op de aflevering door Hohenzollern in Düsseldorf. In 1918 kon loc 119 in dienst worden gesteld, maar de overige twee kwamen pas in 1920 van de fabriek als SS 1303 en 1304.

In dit boek worden de ontstaansgeschiedenis, de constructie en de dienstuitvoering beschreven, alles geïllustreerd met veel foto’s en tekeningen.

Extra informatie

Afmetingen 30 × 24 cm
Auteur

Paul Henken

Formaat

24 x 30 cm

Inhoud

152 bladzijden