Tijdschrift voor spoorwegen en modelspoor

Lineas neemt Independent Rail Partner over

Het Belgische Lineas, de grootste private goederenvervoerder in Europa, versterkt zijn aanwezigheid in Nederland, met name in de haven van Rotterdam door de overname van Independent Rail Partner (IRP).

De afgelopen jaren heeft Lineas door middel van het Green Xpress Network een uitgebreid netwerk met 23 bestemmingen in Europa. Recent kwamen hier nieuwe verbindingen bij naar Vorarlberg en Polen. De overname van IRP is een belangrijke volgende stap in de groeistrategie van het bedrijf. De onderneming zet daarbij in op partnerships of overnames van andere dynamische privéspelers om zo een ​​echte ruggengraat voor het goederenvervoer per spoor in Europa uit te bouwen die de drijvende kracht voor de modal shift vormt.

Over Independent Rail Partner

Het bedrijf werd in 2017 gestart als onafhankelijke vervoerder voor de Last-Mile activiteiten in Nederland, met name de Rotterdamse haven. In het begin werd tractie bij derden gehuurd, later werden zes locomotieven van het type G2000 gehuurd van leasemaatschappij Alpha Trains en werd dit aangevuld met drie G1206’en en 1700’s van destijds dochter Happy Train Fleet Services. IRP was voor Lineas al een belangrijke partner in de Rotterdamse haven en ook leverde het locomotieven voor de Dolime-trein tussen Veendam en Sittard.

In de nacht van 20 januari 2017 bracht Lineas een cool-reefer trein beladen met avocado’s vanuit Marseille naar het RSC op de Waalhaven. Lineas reed de trein vanaf Woippy met twee reeks 13’s tot Antwerpen. Daar werden de locomotieven gewisseld voor de 2835 die de trein geheel tot emplacement Waalhaven reed. Het was destijds de eerste trein van Lineas die zelf werd afgeleverd op de Waalhaven. Voor het plaatsen op de terminal was het de eerste dienst voor Independent Rail Partner. Dit deed IRP met de DE 803 die gehuurd werd van RheinCargo. 

Overname door Lineas

Lineas neemt meer over dan alleen goederenvervoerder Independent Rail Partner. Het bedrijf Independent Rail Management BV wordt overgenomen door de Belgische vervoerder, inclusief de dochterbedrijven Independent Rail Partner BV (vervoerder), Rail2U BV (licentiehouder) en VTR Rail BV (bijsturing). VTR-Rail is een onafhankelijke speler op het gebied van ondersteuning en logistieke dienstverlening in het railtransport, het verzorgd onder andere de bijsturing en safety managment van diverse spoorvervoerders. Happy Train Fleet Services wordt niet overgenomen, dit bedrijf blijft van één van de oorspronkelijke eigenaren van IRP, de drie 1700 locomotieven worden dus geen eigendom van Lineas. Independent Rail Management BV heeft in totaal zo’n 35 man in dienst.

Over Lineas

Voor het Green Xpress Network van Lineas is de haven van Rotterdam van groot strategisch belang. Het netwerk verbindt op unieke wijze verschillende westelijke havens met de rest van Europa en met de overname van IRP versterkt het nu de verbinding met Rotterdam. De al goede samenwerking tussen Lineas en IRP zal nu verder kunnen worden uitgediept en de verdere integratie van hun activiteiten zal hen in staat stellen om klanten nog betere oplossingen te bieden: kortere doorlooptijden, nieuwe operationele mogelijkheden en nieuwe Xpress-verbindingen vanuit Rotterdam. De combinatie van de sterke lokale expertise van IRP met het Europese netwerk van Lineas biedt klanten snelle, makkelijke, betrouwbare, end-to-end oplossingen tussen de westelijke havens en de rest van Europa.

Overige bedrijven

Independent Rail Parter / Rail2U en VTR Rail deden ook veel werk voor derden, zoals BoxXpress.de, PKP Cargo, BLS Cargo en de Bentheimer Eisenbahn. Ook de Dinnertrain van Train Charter Services maakte gebruik van de licentie van Rail2U. Of deze bedrijven hun samenwerking in de nieuwe situatie blijven voorzetten is op dit moment nog niet bekend.

Meer over de overname lees je in Rail Magazine 385.